• emet

Ångerrätt på livsmedel?

Om jag köpt the i en theaffät och ångrar mig har jag ångerrätt på oöppnad förpackning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-17 09:11:37:
    Tack för alla er svar! Jag har nu lugnat ner mig och förstår att jag inte kan lämna tillbaka mitt the. Som jag tidiagre skrev blev jag så arg i stundens hetta på expeditens elaka komentarer att jag helt i onödan startade tråden. Förlåt mig! Trevlig jul på er därute

• Svar på tråden Ångerrätt på livsmedel?
  • Busshia

Står inget på kvittot?
    De brukar inte ta tillbaks eller byta livsmedel i livsmedelsbutiker där jag har hört..
    Jag vill nog inte att mina varor jag köper ska ha varit hemma hos ngn annan, vet inte om jag e petig???

• emet

Hehe nej inte jag heller. Jag är bara så sur, hon var riktigt otrevlig och hade många komentarer jag kom inte för mig att bra gå eller säga något utan blev så paff att jag bara betalade och gick men nu ångrar jag mig men men jag får väl gå vidare det är väl bara i stundens hetta=)

• jassikan

Har jobbat i butik i många år inom en stor kedja, men det var också många år sedan.
    Vi bytte inga livsmedel, det var alltså ingen ångerrätt/öppet köp på livsmedel.
    Välling var bland det vanligaste som folk försökte byta, men det gick som sagt var inte. De flesta förstod varför, medan andra blev mycket sura.

Fick förklarat för mig att det ex.vis handlar om att man inte kan avgöra vad kunden gjort med varan - de kan ju i så fall i princip spruta in något medel i ett livsmedel och sedan lämna tillbaka det (utan att butiken kan se åverkan på förp.).
    Det sades att det att det fanns en lag som handlade om detta/del av lag med info. om detta.

Ett återlämnat livsmedel kan man inte sälja till någon annan. Ska butiken i så fall slänga sådant blir det vädligt dyrt i längden. Då skulle livsmedel kosta ännu mer, för någonstans måste ju allt betalas. Och då lär det läggas på priserna.

Men jag kan inte säga med säkerhet att det är en lag eller en rekommendation, och ej heller vart det står.
    Det skulle man behöva ta reda på. Kan vara bra att veta för sin egen säkerhet om inget annat.
    Livsmedelsverket vet säkert.

• Netzki

tror att det är upp till butiken, arbetar i en större matbutik och vi byter allt som inte är kylvara eller frysvara, där köldcirkeln kan vara bruten. är förpackningen bara obruten ser inte jag några problem. är det viktvara kan det vara annorlunda... prova kan väl inte få mer än nej.

• SVejsan

Och ångerrätt/öppet köp är ingen laglig rätt när du handlar "över disk". Utan det är något som en butik kan erbjuda!

Däremot är situationen annorlunda om det är ett köp på postorder/ över internet då har man 14 dagars ångerrätt...

(se www.konsumetverket.se titta under konsumenträtt)

• NiXxI

De flesta butiker har en policy när det gäller nöjd kund=återkommande kund.
    Så vi har i de butiker jag arbetat i alltid erbjudit kunden något alternativ vid felköp eller ångerköp. Antingen pengar tillbaka eller annan likvärdig vara.

En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Gisse the one

Öppet köp är en överrenskommelse och inte en lag. Upp till butiken om man vill ge det eller ej.

Man är skyldig att be om öppetköp om man vill ha det. Står det ej på kvittot eller ej fått det skriftligt, så gäller det ej. Att det sällan eller aldrig gäller livsmedel beror på varans känslighet och på att man kan fifla med mat och tillföra eller förstöra den och då drabbar det personer i tredje hand. En butik som tar tillbaka livsmedel, får oftast slänga varan.

Att man som person ångrar ett theinköp, är för mig märkligt och jag blir förvånad över att man tror sig kunna lämna tillbaka det.

Gisse, rutinerad butikschef

• Busshia

emet: ja ibland handlar man innan man tänker..eller hinner tänka. tyvärr så är det misstag man gör men det enda är att man får dra lärdom av det...
    o det händer nog alla
    får lära sig att är de otrevliga så får man gå eller vara otrevlig tillbaka.. även om det inte är det man vill..

Svar på tråden Ångerrätt på livsmedel?