• sofsan

Brännblåsor!

Idag la min son handen på en varm platta.Vi sköljde omedelbart med iskallt vatten men nu ser jag att han fått blåsor.Nån som vet om det finns nått receptfritt på apoteket som lindrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 14:45:07:
    Blev något fel , denna skulle inte hamna under svårt att få barn...

• Svar på tråden Brännblåsor!
  • Amazina

Flammazine är världens bästa salva mot brännskador. Jag är sjuksköterska på akuten (visserligen i ett annat europeiskt land) och det är det första vi använder på brännskador. Allt från små till riktigt riktigt stora skador. Nu när jag sökte i FASS hittade jag den inte, så jag vet inte om den finns i Sverige... Den verksamma substasen är dock Sulfadiazin- Silver. Kanske kan du fråga på apoteket om de har något liknande. Den tar bort smärtan, kyler och är samtidigt antibakteriell. Är även perkekt på skrubbsår eller illröd solbränna.

• Miss Upsey Daisey

det finns som något "bandage nät" som är insmetat i vaselin eller nåt som kan kännas lindrande.. Men tror att man mest ska försöka lufta brännskadorna.. ? man ska iallafall försöka att inte punktera blåsorna utan låta dem självläka.

Kolla med dem på apoteket!

Lycka till!

• Amazina
    Miss Upsey Daisey skrev 2007-12-21 14:15:14 följande:
    det finns som något "bandage nät" som är insmetat i vaselin eller nåt som kan kännas lindrande.. Men tror att man mest ska försöka lufta brännskadorna.. ? man ska iallafall försöka att inte punktera blåsorna utan låta dem självläka. Kolla med dem på apoteket! Lycka till!
    Är det Jelonet eller Adaptic kanske som du menar. De är salvkompresser som man lägger på sår för att inte allt ska fastna i såret.
  • Miss Upsey Daisey

ja jellonet heter det...

Det hade jag när jag brände mig för att det lindrade.. Hade brännblåsor på insidan av handleden. gjorde ju superont så fort man hade kläder över osv..

Svar på tråden Brännblåsor!