• kaveldun

Ålar bara bakåt

Min son är 6,5 månad och har förflyttat sig på golvet i några veckor. Han rör sig dock bara bakåt och i cirkel. Fötterna håller han mest i luften och så skjuter han ifrån med händerna. Han tycker att det är ganska kul, men blir lite frustrerad när han försvinner bort ifrån saker han vill nå.

Om det är någon annan som haft barn som gjort så här, hur lång tid tog det innan de började ta sig framåt? Kan man hjälpa honom på något sätt?

Ska tillägga att jag inte är orolig för att han inte ska lära sig, är lite nyfiken bara.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Svar på tråden Ålar bara bakåt
  • pyretina

Så där höll sonen på ett tag, ålade bakåt och cirkulerade runtSkrattande. Såg jätte roligt ut...
    Han började åla framåt när han var 7 mån +1vecka, helt plötsligt så tog han sig framåt..

Vet inte om man kan hjälpa dom, inte för att jag försökte.. Tänkte att de kommer när de kommer...

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • kaveldun

Ja det gör det ju säkert. Han gillar när han har backat in i väggen för då kan han komma framåt litegrand när han skjuter ifrån mot väggen. Har dock inte kommit på att han måste ha fötterna nere i golvet

• Jillsan80

Min dotter (som är 2 år nu) börja åla framåt först vid 8,5 månader, före det rullade hon och åla bakåt. Har hört många fler i samma ålder som hon var som gjorde likadant.

*mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • pyretina

När sonen började åla framåt så hade han fortfarande fötterna i luften, så han drog sig fram på de sättet.. Nu verkar han ha fått in tekniken med att använda fötterna också.. Verkar som att dom kommer på småningom hur man gör.. Skrattande

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • Jillsan80
    pyretina skrev 2007-12-16 15:59:43 följande:
    När sonen började åla framåt så hade han fortfarande fötterna i luften, så han drog sig fram på de sättet.. Nu verkar han ha fått in tekniken med att använda fötterna också.. Verkar som att dom kommer på småningom hur man gör..
    Sonen har också fötterna i luften o drar sig fram med armarna med en himla fart. Han verkar inte behöva sina fötter än
  • kaveldun

OK, kul att höra hur andra gör. Att jag undrade om jag kunde hjälpa honom beror på att jag tänkte att jag kanske leker för lite med honom. Han "fnular runt" på golvet i köket när jag lagar mat och sådär. Tänkte om man ska ska vara mer pedagogisk och stimulera dem på nåt sätt...

• Jillsan80
    Nissetroll skrev 2007-12-16 16:04:40 följande:
    OK, kul att höra hur andra gör. Att jag undrade om jag kunde hjälpa honom beror på att jag tänkte att jag kanske leker för lite med honom. Han "fnular runt" på golvet i köket när jag lagar mat och sådär. Tänkte om man ska ska vara mer pedagogisk och stimulera dem på nåt sätt...
    Tror inte det hjälper sååå mycket till ålandet/krypandet, det kommer när han e redo! Kanske han börjar krypa med en gång också elelr kanske t.o.m. börjar gå utan kryp/ål, man vet aldrig
  • Golvmoppen

Dottern gjprde likadant, fast hon snurrade inte runt. Backade bara backåt, så man fick rycka in när hon hade fastnat vid ngn stol, element eller vägg. De behöver lära sig krypa om så det bara är bakåt första tiden.
    Krypandet är bra för att stärka höfter och rygg. Har eller skulle aldrig sätt mitt/mina barn i ngn gåstol, för man gör dem en otjänst.

• Jillsan80
    Golvmoppen skrev 2007-12-16 17:17:45 följande:
    Dottern gjprde likadant, fast hon snurrade inte runt. Backade bara backåt, så man fick rycka in när hon hade fastnat vid ngn stol, element eller vägg. De behöver lära sig krypa om så det bara är bakåt första tiden.Krypandet är bra för att stärka höfter och rygg. Har eller skulle aldrig sätt mitt/mina barn i ngn gåstol, för man gör dem en otjänst.
    Tur att min son inte gillar gåstolen då
  • PVeraB

så gjorde min tös oxå. bakåt gick det hur bra som helst. sköt i från med händerna och gled bakåt. vet inte om det var medvetet eller inte.
    sen ställde hon sig på alla fyra och gungade och efter det var det raketfart frammåt. nu kryper hon fram på alla fyra. jättesött

• Miiiah

min dotter är drygt 6½ månad gammal och för en vecka sen började hon krypa på riktigt innan det gjorde hon exakt likadant! och blev så arg när hon inte kom fram till det hon ville ha. =)hon höll på så några veckor =)

• Lilla Proppen

Vår dotter började med att röra sig i cirklar och gick sedan över till att skjuta sig bakåt (ca 7,5 mån). Vi fick också hämta henne under sängen, under någon stol etc, det var nog mycket frustrerande för henne men såg så kul ut.
    Plötsligt en dag så fattade hon hur man drar/ålar sig framåt (ca 8 mån), sedan lärde hon sig att sätta sig upp själv och för snart en vecka sedan började hon att krypa ordentligt (hon är 9 mån imorgon). Nu är det full fart framåt. Hon kryper allt längre sträckor och om det blir för jobbigt så ålar hon en bit. Vi får inte en lugn stund längre... och värre lär det ju bli när hon börjar gå.

Skånetös - Hon äääälskar sin gåstol och den använder vi en stund varje dag som en leksak. Hon övar på att stå och gå med oss iaf och reser sig själv mot olika möbler utan problem. Det är härligt att se hur hon skrattar i gåstolen.

• nyttigen

Sonen har sen han kunnat vända på sig (4 månader) försökt ta sig framåt. Först med ålande, sen med krypande. Det var först igår som det verkar ha lossnat för honom. Han är snart 7 månader och han varken ålar eller kryper fram, han har sin egen stil

Svar på tråden Ålar bara bakåt