• Anonym

Jag har nått på livmodertappen!

Jag har då och då känt på min livmodertapp och nu ett tag är det nått som finns där vid sidan om själva "hålet" så att säga...
    Känns som en mjuk sårskorpa. Trodde först att jag råkat få in papper och att det var det som liksom "fastnat" men det kom inte bort! Det känns inte alls ont eller obehagligt då jag känner på det... Men vad kan det vara? Ska boka en tid på gyn för att kolla det, men nu innan jul fanns det inga lediga tider...
    Nån som vet vad det kan vara?
    Kommer ju givetvis att kolla upp det, men jag tänkte höra mig för om nån annan haft nått liknande och vad var det i så fall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 15:53:28:
    BM som jag pratade med där sa att det är BRA att kolla och känna på tappen då och då för att upptäcka förändringar och konstigheter.

• Svar på tråden Jag har nått på livmodertappen!
  • Anonym

Det är inte bara slemhinnan du känner? Den kan kännas lite skrovlig och "veckad".

• Anonym

Varför ska du vara där inne och rota? Nyfiken bara...
    Jag petar aldrig varken där, uppe i tunntarmen eller nere i svalget, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

• Mian1

Kanske förhårdnad efter för mycket pill?

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Anonym

Nej, jag är inte där och petar ofta.
    Men nu var jag där och petade och kände det där...

Kan slemhinnan känns så pass tydligt?

• Mian1
    Anonym skrev 2007-12-16 17:29:36 följande:
    Nej, jag är inte där och petar ofta.Men nu var jag där och petade och kände det där...Kan slemhinnan känns så pass tydligt?
    fråga en barnmorska eller gynekologen ja alltså nån som faktiskt ska vara där och peta
    reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • majsalotta

Jag känner delvis igen det du beskriver - jag har gjort IVF behandlingar och då tar man extrahormoner i form av "slidstavar", och då är man inne och "petar" kring livmodertappen en hel del. Jag hade fått som små förhårdnader som kändes som små, små kulor precis vid livmodertappens ingång till livmoderhalsen. Jag gick till min IVF-läkare för att undersöka detta och han sade att det (i mitt fall) troligen var en igensatt körtelgång som det blivit en liten inflammation i - helt ofarligt och jag behövde inte ta något cellprov.

Dock tycker jag att du gör helt rätt i att boka en gyntid för att få det undersökt, eftersom just livmoderhalsen är ett vanligt ställe att få cancer i. Du har säkert samma igensatta körtelgångar som jag hade men det är bra att kolla upp ialla fall!

• Anonym

jag hade en ofarlig polyd där som var rätt stor. Den satt på livmodertappen. Den upptäcktes vid cellpriv och en gyn tog bort den. men tycker ärligt inte att du ska hålla på och pilla där. det kan bli infektioner och liknande.

• Avstängd

Pilla inte på era tappar...varför gör ni det?

• Anonym

Kondylom? Bra att du kollar upp det, men försök låta bli att pilla därinne i forstättningen. Och om inte annat, ett litet varningens ord för att man kan sprida kondylom genom att både kvinna och man pillar långt inne i kvinnan!

Svar på tråden Jag har nått på livmodertappen!