• snorpan

Förstoppning pga välling?

Min son på 6,5 månader har inte bajsat på 9 dagar nu...
    Förstoppningen började ungefär samtidigt då vi introducerade välling (sempers milda havrevälling fr 6 mån) på kvällarna.
    Jag har provat ge honom katrinplommonpuré flera gånger varje dag och dessutom blandat gröt och välling med messmör. Jag har även "tempat" honom utan resultat (det sitter antagligen högre upp i tarmarna).
    BVC säger att det bara är att vänta och att jag ska fortsätta ge honom gröt och välling eftersom han annars kanske inte får i sig tillräckligt för att ha något att bajsa ut. De sa att jag skulle höra av mig igen om han verkade "påverkad".
    Jag däremot är osäker på om jag verkligen ska ge honom välling, eftersom jag tror att det är den som gör honom förstoppad.

Hur skulle ni ha gjort? Och har ni något mer tips på hur jag ska kunna hjälpa honom? Periodvis så tar han verkligen i och försöker bajsa, men det enda som kommer är små ynka fisar...
    Jag tycker också att hans humör har blivit sämre, att han verkar gnälligare, men det kanske bara är jag som "läser in" för mycket eftersom jag är orolig och observant på honom.

//S

• Svar på tråden Förstoppning pga välling?
  • snorpan

Snälla någon??

Jag vet ju att det finns en massa kloka människor här...
    Och sökfunktionen funkar ju inte, så jag vill väldigt gärna ha svar även om ni har svarat 100 gånger förut

//S

• Ninnan

Försök att ge honom grädde...Annars tycker jag att du ska ringa vårdcentralen igen och kräva att få komma in på en gång! En gång i veckan är inte helt onormalt..

• mysmika

Ta tempen!
    Det gör jag på Zack ibland när han inte bajsat på 2 (!!) dagar! 9 dagar ju jättelänge?! Tänker bara på mig själv! Iallafall måste du hjälpa honom, frågan är ju om du inte behöver ge honom något laxerande? Märkligt att BVC säger att du ska vänta?
    Han har nog ont i magen, för in tempen som vanligt och för den lite åt sidan på så sätt hjälper du honom att"ta i". Men gör något nu.....
    Lycka till!

• snorpan

Tack för era svar.
    Jag gav honom välling ikväll igen, fast pyttelite tunnare än vanligt.
    Pratade med min svägerska för ett tag sedan. Hon trodde att det inte behöver vara så farligt, trots att jag inte helammar längre. Hon sa dessutom att det antagligen kommer att inträffa fler gånger, allt eftersom man introducerar mer fast föda. Därför tyckte inte hon att jag skulle gå tillbaks till amning, utan hålla fast vid förändringen i kosten istället.
    *suck* det är ju så himla svårt att veta vad som är rätt!!

Ninnan: Kan man ge mjölkprodukter till 6-månadersbebisar? Trodde det var för tidigt.

Mysmika: Jag har provat ta tempen... funkar inte. Tror "proppen" sitter högre upp. Han verkar inte besvärad av det mer än ca 20 minuter om dagen. Då tar han i och försöker bajsa, men sedan struntar han i det till nästa 20-minuters pass.

Vi får väl se hur länge det dröjer innan explosionen kommer...

• kissemjao

Har du provat med katrinplommonpure? Det har en laxerande effekt. I början när jag introducerade välling och gröt så var det likadant för oss, och efter ett par veckor med lååångt emellan kom magen igång regelbundet igen...

• Ninnan

Du kan ge pyttelitet grädde, för vad är vällingen baserat på? Mjölk!

• älsklingsdockan

Så var det med vår dotter. vi gav katrinplommonpuré, mängder av vatten och alla andra knep. hon kunde dock bajsa lite men hade jätte ont och tog i så att hon blev röd. fick tom hjälpa henne med termometern för att få ut det. det var stenhårt. när jag pratade med bvc 2a gången(1a sa de att jag skulle prova katrinplommonpuré och vatten och massor av frukt vilket inte hjälpte) så sa de att jag skulle prova laktulos som är receptfritt på apoteket. jag skulle ge 5ml varje morgon.
    laktulosen gör att bajset "sväller" vilket vidgar tarmen och de får lättare ut det. (bebisars tarmar är inte vana vid denna typ av bajs som fast föda ger, sa de. och att får de inte ut det kan det bildas fickor i ändtarmen).
    hon fick det och på andra dagens förmiddag kom allt på en gång och hon fyllde blöjan rent ut sagt! Man såg riktigt hur lättad hon blev.
    fråga bvc först om det går för sig att ge det och hur mycket.
    Funkade utmärkt på min dotter iallafall. tog det i 6 dagar i förebyggande syfte.

• Ninnan

Alltså ,nu kommer jag att låta som värsta moraltanten....Laktulos är bra som tillfällig hjälp, men ger man det för ofta, vänjer sig tarmarna och kan därefter inte tömmas på naturligt sätt...

Svar på tråden Förstoppning pga välling?