• jezzie

Gott alkoholfritt vin???

Tänkte köpa ett lättdrucket gott alkoholfritt vin i helgen bara för att det känns lite lyxigt då vi ska iväg på grillning hos några kompisar. Någon som kan rekommendera något??

• Svar på tråden Gott alkoholfritt vin???
  • krakel

rekomenderar FREE (tror det heter det) ett vitt alkoholfrittvin jättegott finns i rött men det har jag inte provat...

• Nannalie

oh jag drack ett gott vitt vin i helgen det var med en nunna på man köper den för ca 30 kr på ica

• Griiisen

Jag har provat det röda Inglenook (eller vad det heter) och det var väl okej... Väldigt smakrikt så efter ett glas smuttande räckte det.

Kan däremot instämma i krakels rek om ett vitt vin som heter Fre - supergott! Och det ska vara det med blå etikett.

• krakel

just det .. blå etikett... super.. sen finns väl "blue nun " som alkoholfritt.. på typ ica,, free tror jag bara finns på systemet...

• Vattukvinna

Drack ett rött ihelgen som hette Ariel. Det var väl OK, smakade helt Ok med ett par glas men sen vart det för blaskigt, men det finns säkert andra som smakar bättre!

• Gummy

jag tycker faktiskt till skillnad från andra i tråden att det vita Fre som har grön etikett - alltså deras chardonnay - är godare än det vita med blå etikett, jag tycker det smakar så mycket saft och lite vin. nån som har koll på hur länge en öppnad flaska Fre håller sig i kylen?

• AnnaGabrielle

Jag kan rekomendera Carl Jung, ett mousserat trevligt vin. Funkar lika bra solo som till räkor

• Pyssla

Jag har bara testat ett alkoholfritt vitt vin som sambon köpte på systemet (har glömt vad det hette). Han bad om ett så surt vin som möjligt (avskyr söta viner). Men ändå var det sött och smakade avslagen cider. Besviken! Någon som vet ett torrare vin?

• snart tre

Amé är kanongott - men det lite mer fruktigt och nästan mousserande. Passar utmärkt i sommar. Finns i ett flertal smaker.

• stefan

Men röda viner? Har bara smakat en flaska (förträngde namnet..). Smakade druvjuice, och vill jag ha druvjuice så kostar det 10 spänn i affären.. Blev lite besviken då så jag följer tråden med intresse!
    Hissa mera vin tjejer!

• Ulle De

Håller med flera ovan: Fre och Blue Nun är goda vita viner.
    De röda har jag däremot lite svårt för, tycker inte det blir nån riktig "vin-smak", mer konstig saft, dricker då hellre nåt annat..
    Däremot finns en annan alkoholfri produkt på Systemet som jag kan rekommendera: Det är ett 6-p med små genomskinliga glas-flaskor (kommer inte ihåg vad de heter) Drycker är knallröd och lite besk. God som den är med is, som aperitif, eller blandat med apelsinjuice och is!

• stefan

Ja de där röda små grejerna är supergoda med apelsinjuice och is. Är inte så förtjust i campari och juice, så jag var lite rädd för dem först, men de är verkligen tóppen! Ha allt väl kylt så bler det en perfekt sommardrink!

• snart tre

Jag brukar inte heller dricka de alkoholfria - Amé som jag föreslog har jag smakat en gång då det bjöds på. Gott, men det klart att jag föredrar riktigt gott vin.

Gud vad jag längtar tills att få dricka ett glas gott vin till en god middag eller dricka ett glas riktigt god champagne... snyft!

• ulrica

Hörde en vinexpert rekommendera just Inglenooks alkoholfria röda, men har inte prövat själv.

Annars tycker jag att vita viner generellt är bättre än röda alkoholfria, just för att jag inte lider lika mycket av att de är söta (dricker mest torrt vin i vanliga fall). Så jag förstår Pysslas problem, torra alkoholfria viner har jag inte hittat några

Själv dricker jag alkoholfritt (vitt) vin ibland även som icke-gravid och använder det (både rött och vitt) i matlagning. Så får ni en slatt över, häll den i grytan nästa gång

Annars måste jag säga att jag saknar mögelosten betydligt mer än vinet...

• Cinderellla

Finns ett rött mousserande alkoholfritt vin på systemet. Smakar som jordgubbssaft Mums. Drack det själv till grillning häromveckan. Smakar sommar.

• snart tre

Snyft - saknar mögelost också!

• Sommaren2005

Jag vet!!!

Tror desvärre att man kan skippa de röda på direkten, jag har aldrig hittat något som jag klarar mer än två klunkar av och när jag frågade på Systemet avrådde de mig, om än artigt, ifrån att ens titta på de röda.

Jag har ett gott tips på alkoholfritt mousserande vin som smakar lyxigt, inte alls sött och porlande gott (läste i en gravid-tidning att vita viner oftast är bäst alkoholfria och om de dessutom är mousserande är det "lättare" att få till en bra smak). Det heter (anteckna nu ) Schloss Boosenburg, kostar 45 kr och ger tillfälle till vardagslyx för oss gravida. Smaklig drink!

Svar på tråden Gott alkoholfritt vin???