• Anonym (nyfiken)

Kan man jobba som familjehem 1-2 helger i månaden?

Som rubriken lyder undrar jag om man kan vara familjehem 1-2 gånger i månaden? Vi är sugna på att vara familjehem, men sambon vill inte börja att ta åt sig för mycket utan att ha provat innan.

• Svar på tråden Kan man jobba som familjehem 1-2 helger i månaden?
  • Nyfiken gul

ja det kan man!  Det finns barn som är i behov av avlastning bara vissa helger i månaden.

Men då får man räkna med att man kan få ta emot en baby likaväl som en 17-åring...

Ansök hos socialtjänsten där ni bor.

• Anonym (nyfiken)

Ok. Går man någon kurs eller så? Vet du vilken typ av frågor de frågar? Vilken typ av människor de letar efter?

• Nyfiken gul

man får göra en utredning på familjen om man är lämplig för att ta emot barn..

O ni måste vara beredda på att det är mycket trasiga barn som kan passera er dörr.. det är inte bara en gullig bebis i två nätter.. Det kan vara en trotsig tonårsbrud med missbrukarbakgrund som behöver sova borta nån gång ibland o som rymmer ifrån er och resulterar i polishämtning o anmälan.. Det kan vara barn med särskilda behov tex barn med ADHD och Asberger som kan behöva extra läxläsning osv osv osv...

Så det gäller att ni tänker er för när ni tackar ja... ni måste verkligen vara beredda på allt..
    Ni får gå kurser - men hur dom är utformade o när dom är kan jag inte svara på det beror alldeles på barnen och kommunen ni bor i..

Jag har själv en son i fosterhem så jag vet lite om hur det funkar..

• Anonym (nyfiken)

Ok, jag är snart utbildad högstadielärare så lite pedagogisk kunskap finns, denna termin läser jag specialpedagogik vilket innebär att man läser om barn med olika diagnoser så som de du nämner.

Kan man välja själv eller är man helt utlämnad till kommunen vilken ålder och så? Vill nog helst ha barn under 12 tror jag.
    Binder man sig under en viss tid eller är det för alltid? Vet ju ungefär hur livet kommer se ut 1-2 år framåt men sen är det ju svårt att veta.

• familjen K

Du kan ha önskemål om ålder på barn, ring till din och närliggande kommuners socialförvaltning och anmäl ditt & din sambos intresse, oftast finns det behov i de flesta kommuner av både familjehem och kontaktfamiljer (brukar kallas så när man inte har barnen boende på heltid).

Oftast letar man efter stabila familjer med trygga och omsorgsfulla familjemedlemmar som har tid och ork för något eller ngr barn som är i behov av vuxenstöd.

• Anonym (nyfiken)

Är det problem att vi inte har några barn i familjen? Finns ju inga leksaker eller så.

• Nyfiken gul
    Anonym (nyfiken) skrev 2007-12-16 20:22:06 följande:
    Är det problem att vi inte har några barn i familjen? Finns ju inga leksaker eller så.
    inga som helst problem...  Det kan i vissa fall vara en fördel om barnen kommer från stökiga familjer att det bara får fokus på sig.

Ni kan få hjälp ekonomiskt med att köpa in saker som kan behövas.
  • Anonym (nyfiken)

Ok, det låter ju bra. Leksaker kan ju fixas vid behov, har släkt och vänner med barn. Vi har som sagt inga och känner att vi har tid och energi och framför allt viljan att finnas där för något barn. Och massor av plats

• Anonym (nyfiken)

Är det mycket kontakt med föräldrarna eller går man oftast genom soc?

Nu när man ser på 3:an blir man ju ännu mer sugen.

• Nyfiken gul
    Anonym (nyfiken) skrev 2007-12-16 20:27:57 följande:
    Är det mycket kontakt med föräldrarna eller går man oftast genom soc?Nu när man ser på 3:an blir man ju ännu mer sugen.
    det beror ju alldeles på barnet o av vilket skäl det är hos er.. I vissa fall kan ni behöva telefonkontakt med föräldrarna o i vissa fall har ni bara kontakt via soc..

sånt där varierar från fall till fall... Det kan även dyka upp barn vars föräldrar har svårt att samarbeta efter en skilsmässa och kan behöva er som lite neutral plats för att kunna träffa sitt barn i lugn o ro. Att ni så att säga fungerar som kontaktperson för både barnet och föräldern/rarna
Svar på tråden Kan man jobba som familjehem 1-2 helger i månaden?