Pepparkakor med mögelost, men vilken?
Vilken ost passar bäst till pepparkakorna? Jag har aldrig varit särskilt förtjust i detta, men nu har det fallit på min lott att ordna med detta till vårt knytis.
Vilket vin ska det vara till?
Vilken ost passar bäst till pepparkakorna? Jag har aldrig varit särskilt förtjust i detta, men nu har det fallit på min lott att ordna med detta till vårt knytis.
Vilket vin ska det vara till?
Jag gillar inte ost med grönmögel i, så häromveckan bjöd jag då istället på pepparkakor med ädelostcreme. Då tog jag istället Brie - som är helt vit - och blandade med creme fraiche. Mycket uppskattat! Till och med jag tyckte om det.
Vi kör med den på tub, det är enkelt men det är godast, tycker jag, med en riktigt stark hård mögelost, typ Stilton (heter den väl...?)
Jag brukar blanda philadelphiaost med Kvibilles Gräddädel. Underbart med pepparkakor.
Tack för tipsen. Kör nog på ett par olika alternativ.
Vilket vin ska vara till då?
stilton! mmm
Stilton är smarrigt. Jag gillar även kvibilles glögg-gräddädel.
Jag frågade i Icas ost disk vad man kan ha för ost till pepparkakor om man inte gillar mögelost och hon rekomenderade en som heter gorgonzola-mangor....Gud vad god den var!!! Gjorde succe på advent fikat! Prova den!
vanligast
gräddädel
på tub blandat med creme fraiche/grädde/philadelphia
Mina favoriter
bavaria blue - en blå och vitmögelost
svart castello
St Agur, Cambozola, Gorgonzola, Stilton och Camembert. Gärna lite fikonmarmelad till.
Tack för alla tips. Får se vilka jag väljer. Jag behöver fortfarande ett gott vin att ha till, men jag kanske kan fråga när jag köper.
Vin kan du fråga efter i infodisken hos systemet. De är jätteduktiga oftast! I synnerhet om du vet vad du har för ost redan.
Kenzie skrev 2007-12-16 20:16:23 följande: