• Lotti77

Pepparkakor med mögelost, men vilken?

Vilken ost passar bäst till pepparkakorna? Jag har aldrig varit särskilt förtjust i detta, men nu har det fallit på min lott att ordna med detta till vårt knytis.

Vilket vin ska det vara till?

• Svar på tråden Pepparkakor med mögelost, men vilken?
  • Pochahontas

Jag gillar inte ost med grönmögel i, så häromveckan bjöd jag då istället på pepparkakor med ädelostcreme. Då tog jag istället Brie - som är helt vit - och blandade med creme fraiche. Mycket uppskattat! Till och med jag tyckte om det.

Då var man fru Byrlén...
  • Rickeby

Vi kör med den på tub, det är enkelt men det är godast, tycker jag, med en riktigt stark hård mögelost, typ Stilton (heter den väl...?)

• oOMayaOo

Jag brukar blanda philadelphiaost med Kvibilles Gräddädel. Underbart med pepparkakor.

• Lotti77

Tack för tipsen. Kör nog på ett par olika alternativ.

Vilket vin ska vara till då?

• Rickeby
    Lotti77 skrev 2007-12-16 19:41:40 följande:
    Tack för tipsen. Kör nog på ett par olika alternativ. Vilket vin ska vara till då?
    Beror helt på tycke och smak, och prisklass. Själv gillar jag ju portvin eller ett shirazvin.
  • Kenzie

Stilton är smarrigt. Jag gillar även kvibilles glögg-gräddädel.

Älskade Theodor 060329
  • tvåan i april

Jag frågade i Icas ost disk vad man kan ha för ost till pepparkakor om man inte gillar mögelost och hon rekomenderade en som heter gorgonzola-mangor....Gud vad god den var!!! Gjorde succe på advent fikat! Prova den!

(¯`°?.¸ ღ Mina gullungar Emma och Vanja ღ ¸.?°´¯)
  • lata kocken Johanna

vanligast
    gräddädel
    på tub blandat med creme fraiche/grädde/philadelphia

Mina favoriter
    bavaria blue - en blå och vitmögelost
    svart castello

• Lotti77

Tack för alla tips. Får se vilka jag väljer. Jag behöver fortfarande ett gott vin att ha till, men jag kanske kan fråga när jag köper.

• Flygfotogen

Vin kan du fråga efter i infodisken hos systemet. De är jätteduktiga oftast! I synnerhet om du vet vad du har för ost redan.

• Atamon

Kenzie skrev 2007-12-16 20:16:23 följande:

Stilton är smarrigt. Jag gillar även kvibilles glögg-gräddädel.
    Kvibille GlöggÄdel är ju smaskens till pepparkakor! Men den tjänar på att stå framme någon timme innan man äter, så att smaken kommer fram ordentligt. Det tjänar väl egentligen de flesta mögelostar på
Svar på tråden Pepparkakor med mögelost, men vilken?