• Anonym

Varför är jag så lättpåverkad? (alkohol)

När min sambo och jag drack exakt samma mängd alkohol (2 glas vin) fick vi väldigt oilka utslag. Blåsapparaten är väldigt tillförlitlig så jag börjar bli lite orolig.. Jag hade 1 promille och han 0,1. Visst skiljer det en del i kroppsvikt men vi hade ätit båda två ungefär lika mkt.

Varför får jag så hög promille? Är det ngt fel på mig?!

• Svar på tråden Varför är jag så lättpåverkad? (alkohol)
  • Tigertofflan

Det är så olika förusättningar, vikten som du påpekar och sedan hur man bryter ner alkoholen.

Du kvinna, han man...

• Rickeby

Är inget fel på dig. Det beror ju både på kroppsvikt, vad och när man ätit och så de största bidragande orakerna som är rent fysiologiska och har att göra med hur blodet transporteras i kroppen och de neurologiska hur nerverna påverkas av alkoholen så det är väldigt individuellt.

• Anonym

Jo men om jag får så hög promille,betyder det att ngt fungerar sämre hos mig än hos honom? Är det verkligen normalt att få så hög halt efter två glas vin?!

• Anonym

Har man dåliga njurar kan man blir man lättpåverkad. Det sa en njurläkare till mig.

• Rickeby
    Anonym skrev 2007-12-16 20:34:51 följande:
    Jo men om jag får så hög promille,betyder det att ngt fungerar sämre hos mig än hos honom? Är det verkligen normalt att få så hög halt efter två glas vin?!
    Det fungerar varken sämre eller bättre, bara annorlunda.

Rent hypotetiskt kan det sen vara så att efter ex. 4 glas vin har hans promille ökat drastiskt och din kanske bara gått upp lite grann.
  • Anonym (vet...)

Män klarar i allmänhet av att dricka mer än kvinnor. Därför så är riktlinjerna angåend mängden av alkohol som män borde följa högre än kvinnors. Jag vet inte hur de räknar i Sverige men i UK så använder man sig av "units" och mäns antal units i veckan är fler än kvinnors.

• Anonym

Lite det jag var rädd för..

• Anonym (vet...)

Hur man blir påverkade varierar ju lite sen pågrund av vad man dricker och personens förutsättningar. En del är känsligare för vissa alkoholdrycker, medans de kan dricka andra utan att bli lika påverkade.

• Anonym

Jag menar att jag var rädd för att tex njurarna är dåliga..Kan man påverka dem på ngt sätt?

• Anonym (vet...)

Gå in och läs på systembolagets sida, där står mycket bra om alkohol och hur man ska handskas.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-16 20:45:19 följande:
    Jag menar att jag var rädd för att tex njurarna är dåliga..Kan man påverka dem på ngt sätt?
    Nej men man går till läkaren innan man får njursvikt...
  • Anonym (vet...)

I allmänhet (om man inte har fel på njurna alltså) så har de en förmåga att återhämta sig om man gör uppehåll från alkolhol har jag hört (eller är det levern?)

• Tigertofflan

Levern tar stryk av alkohol...

Men att du som kvinna blir fullare av samma mängd alkohol är inget konstigt.
    HUR man dricker spelar in med...
    Snabbt/långsamt osv osv...

• Anonym

Är du säker på att utslaget var korrekt? Hemmatest är inte alltid helt tillförlitliga.

• Anonym

Testet ska vara korrekt men det är ju ett hemmatest..

Ja ja,det blir nog bra.

• Anonym (ABC)

Det är helt normalt att du får en högre promillehalt.
    Om en man och en kvinna, med samma kroppsvikt, delar en flaska vin uppnår han ca 0,5 promille alkohol i sitt blod medan hon uppnår 0,8 promille.
    Att din sambo inte fick högre promille, kan ju ha att göra med kroppstorleken samt att han kanske är mer van alkohol.
    En tumregel brukar vara att om en kvinna dricker en tredjedels flaska vin och mannen två tredjedelar uppnår de samma grad av påverkan (naturligtvis finns individuella variationer).

Kvinnor tål rent generellt mindre alkohol än män. En kvinna tål ungefär 75 procent av vad en man i samma storlek gör.
    Kvinnors kroppar innehåller mer fett och mindre vatten än männens, vilket gör att koncentrationen av alkohol blir högre i blodet, eftersom alkoholen späds ut i vattnet.
    Forskarna har också upptäckt att omsättningen av alkohol är olika mellan könen. I en studie har man funnit att kvinnor förbränner en mindre andel alkohol i magsäcken än män, vilket i sin tur innebär att kroppens övriga organ utsätts för en högre alkoholkoncentration. I en annan studie såg man att kvinnor får en högre koncentration av det giftiga ämnet acetaldehyd när alkoholen bryts ned. Acetaldehyd kan orsaka en del obehagligheter som kraftig rodnad, andnöd, huvudvärk och illamående.

Svar på tråden Varför är jag så lättpåverkad? (alkohol)