• Linny

Servera STORA oliver med kärna på förskola, barn 1-3 år?!

Hej
    Jag är lite fundersam hur kökspersonal tänker ibland, och undrar om ni varit med om något liknande.

Min son hostade i fredags och jag höll honom hemma för han var lite hängig. Han hostade en gång så att han kräktes och upp kom helt osmält mat. Stackare. Grejen är att det även kom upp en HEL stor grön oliv, en sådan med kärna. Den hade inte ett enda tuggmärke i sig!

Vi har inte haft oliver hemma alls i veckan och sonen har de senaste dagarna inte varit någon annanstanns och ätit. På torsdagen handlade jag på vägen hem och maken hämtade sonen och gick direkt hem.

Den enda möjligheten är att de har serverat detta på dagis!

Hur tänker man då?! Barnen är från 1-3 år och de sitter kanske en pedagog per bord med 5-6 barn. Hur kan man då servera något sådant?

Vi serverar gärna allt möjligt hemma, även oliver. Men vi har ju full koll, speciellt som vår son (och många andra i den åldern) gärna mosar in för mycket i munnen och tuggar halvhjärtat...

Ska prata med personalen imorgon. Inte beskyllande och argt utan bara fråga om de verkligen åt detta i torsdags och peka på risken med det.

Herregud, han kunde ha kvävts både när han åt den och när den kom upp. Han grät så, stackaren. Den var ju megastor, måste ha gjort ont i halsen

• Svar på tråden Servera STORA oliver med kärna på förskola, barn 1-3 år?!
  • palmblad

Det är inte tillåtet att servera oliver med kärnor eller hela nötter till små barn.

• palmblad

Man har ett stort ansvar som förskolepersonal där. Har själv jobbat många år i barnomsorgen. Om vi har både stora o små barn på en avd, får barnen över 4 smaka på oliver med kärnor t ex medan vi kollar dem noga. Men i regel är de urkärnade.

• panki2

men fråga på förkolan om de har fått oliver innan du uteslutet tänker att det är där.

• palmblad

Var skulle det annars vara, när barnet inte befunnit sig på fler ställen?

panki2 skrev 2007-12-17 07:20:39 följande:
    men fråga på förkolan om de har fått oliver innan du uteslutet tänker att det är där.
  • panki2

men det låter konstigt att ens ha oliver på förskolan. Där jag arbetar har vi aldrig haft det.

Det är så lätt att skylla allt möjligt på förskolan.

Barnet kanske har plockat upp den på ett golv i en affär på en nanosekund (obs bara ett exempel)

• panki2

men det låter konstigt att ens ha oliver på förskolan. Där jag arbetar har vi aldrig haft det.

Det är så lätt att skylla allt möjligt på förskolan.

Barnet kanske har plockat upp den på ett golv i en affär på en nanosekund (obs bara ett exempel)

• palmblad

Oliver är väl inget konstigt att ha, UTAN kärnor. Vi fick mat från restaurang o kunde få lite märklig mat. Om vi fått oliver med kärnor hade vi kärnat ur dem eller övevakat barnen.

panki2 skrev 2007-12-17 07:43:38 följande:
    men det låter konstigt att ens ha oliver på förskolan. Där jag arbetar har vi aldrig haft det.Det är så lätt att skylla allt möjligt på förskolan. Barnet kanske har plockat upp den på ett golv i en affär på en nanosekund (obs bara ett exempel)
  • Linny
    panki2 skrev 2007-12-17 07:43:38 följande:
    men det låter konstigt att ens ha oliver på förskolan. Där jag arbetar har vi aldrig haft det.Det är så lätt att skylla allt möjligt på förskolan. Barnet kanske har plockat upp den på ett golv i en affär på en nanosekund (obs bara ett exempel)
    Jag hade inte tänkt förutsätta att det var just på dagis, utan fråga dem naturligtvis. MEN han kunde inte ha fått i sig det någon annanstanns. På fredagen var han hemma. På torsdagen åkte han direkt hemifrån till dagis och så hämtade hans pappa honom i vagnen på eftermiddagen och gick hem. Jag handlade själv på eftermiddagen..

I alla fall: Jag pratade med dem imorse och det var mycket riktigt där de hade serverat oliverna. De var tydligen inte med kärna och det var ju bra. Jag kan inte påstå att jag direkt tog upp oliven och undersökte den närmare, när den kom upp, utan det SÅG ut att vara en sån med kärna. De utan kärnor är ju oftast plattare och så ser man hålen i den väl. Denna var stor och bullig.

I alla fall så bad jag dem att hålla lite extra koll på Alfred när de serverar sådant, eftersom han inte alltid tuggar ordentligt. Jag behövde inte säga något mer. De förstod ju själva riskerna i att han hade svalt en så stor och hel oliv och att han hade kunnat kvävas om han hade kräkts upp den på natten, liggandes, istället för sittandes i sin vagn.
Svar på tråden Servera STORA oliver med kärna på förskola, barn 1-3 år?!