• mariahammarberg

kan man göra julgodis av mandelmassa...?

...eller är det bara marsipan som de blir gott av? Har nämligen mandelmassa kvar efter att ha gjort potatisbakelser idag....

• Svar på tråden kan man göra julgodis av mandelmassa...?
  • Peztis

Finns massor med gott att göra, använd det som om det vore marsipan. Som jag har förstått det så är det mängden socker som skiljer (minns inte nu vilken som ör den sötare).

• Jii

Javisst kan du göra det! Goda mozartkulor tex. En liten nougatbit, mandelmassa o sen doppa i choklad *smask*

• mammatalman

jag använder det istället för marsipan när jag gör figurer det blir godare enligt mig

• Miss Love

Det går med mandelmassa. Här har du två recept:

Ljus tryffel som är rullad i kokos.
    Recept till cirka 32 stycken
    300 gram nougat
    300 g mandelmassa
    200 g vit choklad
    1,5 dl grädde
    2 dl kokosflingor
    1 msk florsocker
    Skär nougat i 32 lika stora bitar. Forma dem till kulor. Ställ i kylen. Skär mandelmassa i två bitar. Tryck ut till avlånga plattor med fingrarna. Kavla ut mellan plastfolie. Ta bort folie och skär i rutor (obs 16 på varje). Slå in nougatkulor i mandelmass-rutorna. Ställ i kylen. Blanda kokosflingor med en matsked vatten och en matsked florsocker i en långpanna. Rosta i ugnen tills de fått färg. Låt svalna. Dela vit choklad i bitar och späd med grädde. Smält under omrörning i vattenbad eller mikro på medeleffekt. Ta en provsticka eller tandpetare och stick i kulorna, doppa dem i chokladen, rulla dem i kokosflingor och lägg upp på bakplåtspapper.

Nougat och marsipankulor - Mozartkulor
    Recept cirka 32 stycken
    Cirka 300 g mjuk nougat
    300 g mandelmassa
    2 dl florsocker
    Cirka 2 msk vatten eller vit baksirap
    200 g blockchoklad
    Skär mandelmassan i småbitar. Arbeta ihop med florsockret. Tillsätt lite vatten eller sirap (2 msk) så går det lättare. Dela två högar och kavla föst ut en del mellan plastfolie. Ta bort foliet och skär ut 16 rutor (4x4). Lägg dem på hög och upprepa med den andra delen mandelmassa. Dela nougaten i 32 lika stora bitar. Forma dem till kulor. Slå in nougatkulorna i mandelmassrutorna. Dela chokladen i bitar och smält i vattenbad eller mikro på medeleffekt. Ta en provsticka eller tandpetare och stick i kulorna, doppa dem i chokladen och lägg upp på bakplåtspapper. Förvara kallt och håll snyltare borta. Innan servering kan man pudra florsocker över. Ytterliggare alternativ är att vända dem i krossade nötter, gärna pistache, eller krokant innan chokladen stelnat helt.

• challe 1

jag använder aldrig marsipan bara mandelmassa till mitt julgodis. brukar göra små grisar och doppar i choklad. så burkar jag göra en liten kula av mandelmassa som jag färgar med röd karamellfärg och sätter i munnen på dom. sjukt söta både att titta på och äta

• Tygtiiger

Och om du blandar mandelmassan med äggvita får du biskvismet, bara att klicka ut i valfri storlek (småbiskvier till nyponsoppan tex eller stora till chokladbiskvier) och grädda i ugnen.

• Peztis

Har för mig jag ett år färgade madelmassan grön och formade till små strutar, ca 3 cm höga, och doppade foten i choklad: julgranar.
    Och sedan färgade jag en del med rött och gjorde som droppformade. Doppade toppen i choklad: tomte med shokladluva (haha, man kan ju göra omvänt också så får man en solbränd tomte eller med afrikanskt ursprung!).

Håller med ovan om att en liten bit nougat är gott i, eller kanske ett russin?

Svar på tråden kan man göra julgodis av mandelmassa...?