Information om piercings!
Försökte förut,utan större framgång, men skam den som ger sig!
Har märkt att många här inne ofta frågar om tex. navelpiercings under graviditet, hur piercings i bröstvårtor påverkar amningen osv.... Så varför inte ha en frågetråd om just detta?
FAQ:
? Jag är gravid. Hur ska jag göra med min navelpiercing?
- När magen växer skapas ett tryck på piercingbarbellen (smycket) från bukmuskulaturen, och detta tryck kan driva piercingen att börja migrera (växa ut). För att unvika detta kan 'man byta ut sitt smycke till en flexibel plaststav under graviditeten. Man kan byta när som helst, men helst innan livmodern nått upp till naveln.
? Kan jag amma om jag har piercade bröstvårtor?
- Ja, det kan man. Piercingen påverkar varken utdrivningsrexlesen eller mjölken på något sätt. De flesta låter smyckena sitta i, och tar bara ur den under själva amningstillfällena.
? Om man har en tatuering i svanken/på ryggen, kan man inte få epidural då?
- Myt. Klart man kan få epidural fast man är tatuerad i svanken!
? Gör det ont att pierca sig?
-Klart det gör! Men hur mycket det känns är jätte-individuellt.
? Vad gör jag om det blir en infektion?
-Först och främst: TA INTE UT SMYCKET! Då kan du låsa in infektionen i huden. Smycket fungerar som ett dränage. Gör koksaltlösning, och dränk en bomullstuss med det. Lägg bomulstussen kring den irriterad piercingen och låt vara i ca. 20 minuter. Upprepa morgon och kväll. Smörj ev. med tex. helosan. Låt smycket vara ifred. Blir det inte bättre, kontakta din piercer.
(Forts.följer...)
LÄNKAR:
www.edspiercing.com (bra info!)
www.bmezine.com
www.barbarella.se (smycken osv)
www.tribe.se (bra bilder på piercingar o deras namn)
Fråga på...!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 16:53:04:
? Kan man bli förlamad av att pierca dig i tex. nacken?
- NEJ! man kan inte bli förlamad av att pierca sig. Kroppen är inte så skör att vi har så vitala nerver liggandes så ytligt och skulle de mot all förmodan skadas så blir skadan så försvinnande liten att det inte märks.
? Om man får en infektion i päspiercingen kan den gå upp i hjärnan då?
-Nej, så funkar det inte. Det är en lokal irritation vid just hålet, och kan inte sprida sig på det sättet.
? kan tungan ruttna om man piercar den?
-Nej, levande vävnad ruttnar inte.