• Raven Waves

Information om piercings!

Försökte förut,utan större framgång, men skam den som ger sig!
    Har märkt att många här inne ofta frågar om tex. navelpiercings under graviditet, hur piercings i bröstvårtor påverkar amningen osv.... Så varför inte ha en frågetråd om just detta?

FAQ:

? Jag är gravid. Hur ska jag göra med min navelpiercing?

- När magen växer skapas ett tryck på piercingbarbellen (smycket) från bukmuskulaturen, och detta tryck kan driva piercingen att börja migrera (växa ut). För att unvika detta kan 'man byta ut sitt smycke till en flexibel plaststav under graviditeten. Man kan byta när som helst, men helst innan livmodern nått upp till naveln.

? Kan jag amma om jag har piercade bröstvårtor?
    - Ja, det kan man. Piercingen påverkar varken utdrivningsrexlesen eller mjölken på något sätt. De flesta låter smyckena sitta i, och tar bara ur den under själva amningstillfällena.

? Om man har en tatuering i svanken/på ryggen, kan man inte få epidural då?
    - Myt. Klart man kan få epidural fast man är tatuerad i svanken!

? Gör det ont att pierca sig?
    -Klart det gör! Men hur mycket det känns är jätte-individuellt.

? Vad gör jag om det blir en infektion?
    -Först och främst: TA INTE UT SMYCKET! Då kan du låsa in infektionen i huden. Smycket fungerar som ett dränage. Gör koksaltlösning, och dränk en bomullstuss med det. Lägg bomulstussen kring den irriterad piercingen och låt vara i ca. 20 minuter. Upprepa morgon och kväll. Smörj ev. med tex. helosan. Låt smycket vara ifred. Blir det inte bättre, kontakta din piercer.

(Forts.följer...)

LÄNKAR:
    www.edspiercing.com (bra info!)
    www.bmezine.com
    www.barbarella.se (smycken osv)
    www.tribe.se (bra bilder på piercingar o deras namn)

Fråga på...!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 16:53:04:
    ? Kan man bli förlamad av att pierca dig i tex. nacken?
    - NEJ! man kan inte bli förlamad av att pierca sig. Kroppen är inte så skör att vi har så vitala nerver liggandes så ytligt och skulle de mot all förmodan skadas så blir skadan så försvinnande liten att det inte märks.

? Om man får en infektion i päspiercingen kan den gå upp i hjärnan då?
    -Nej, så funkar det inte. Det är en lokal irritation vid just hålet, och kan inte sprida sig på det sättet.

? kan tungan ruttna om man piercar den?
    -Nej, levande vävnad ruttnar inte.

• Svar på tråden Information om piercings!
  • Clobberella

bra länkar, har precis piercat naveln.

• fallen angel

Raven Waves skrev 2007-12-16 20:46:58 följande:

Gör det ont att pierca sig?-Klart det gör! Men hur mycket det känns är jätte-individuelltt
    alltså en komentar om detta är att i tungan känns det lite men gör inte omn när man gör det kan kännas efteråt och beroende på hur mycket det svullnar upp..
  • Raven Waves

fallen angel skrev 2007-12-16 22:02:45 följande:

Raven Waves skrev 2007-12-16 20:46:58 följande:alltså en komentar om detta är att i tungan känns det lite men gör inte omn när man gör det kan kännas efteråt och beroende på hur mycket det svullnar upp..
    Det beror ju även här på var/hur man gör hål i tungan. Venoms orsakar i regel större svullnad än om piercingen sätts centralt.

De piercings jag har gjort (hittills) som gjort ondast är concherna, en nostril och septum. Dock gjorde det ondare /kändes obehagligare att töja septum än att sticka den.

Sen beror det ju även på i vilken storlek man sticker...kan vara en väldig skillnad på 1.6 och 3.2 till exempel.

Kan säga att svullnaden efter en tungpiercing oftast är mycket mindre än vad den upplevs.
  • AnnaH

Brukar också komma upp mycket frågor om plastsmycken. PTFE-plast har i många år rekommenderats till gravida. Fullt godkänt vid rönken, UL etc. Finns hos många piercare och köps i samma strl som vanliga smycket, alternativt lite längre. Kan tipsa om en hemsida till, nämligen wildcat.co.uk . Wildcat ligger bl.a bakom märket Blackline och håller till i England. De skickar dock till Sverige också med gratis frakt från första smycket. Min böjliga ptfe-barbell gick på 55:- och som sagt ingen frakt. Finns ett bra forum på deras hemsida också. 

v.20
  • Raven Waves
    AnnaH skrev 2007-12-17 09:58:54 följande:
    Brukar också komma upp mycket frågor om plastsmycken. PTFE-plast har i många år rekommenderats till gravida. Fullt godkänt vid rönken, UL etc. Finns hos många piercare och köps i samma strl som vanliga smycket, alternativt lite längre. Kan tipsa om en hemsida till, nämligen wildcat.co.uk . Wildcat ligger bl.a bakom märket Blackline och håller till i England. De skickar dock till Sverige också med gratis frakt från första smycket. Min böjliga ptfe-barbell gick på 55:- och som sagt ingen frakt. Finns ett bra forum på deras hemsida också. 
    www.barbarella.se är wildcats svenska återförsäljare.
  • AnnaH
    Raven Waves skrev 2007-12-17 11:33:27 följande:
    www.barbarella.se är wildcats svenska återförsäljare.
    Barbarella har dock inte fri frakt och tar mer betalt än wildcat med dagens valutakurs. De har dessutom inte hela sortimentet i lager.
    v.20
  • Ms Marriot

Jag har iaf hört att det där med att man inte får ta ur smycket för infektionen kan kapslas in är en myt. Jag fick världens infektion i min navelpiercing och de sa att jag inte skulle ta ut den. Jag höll på som en tok med alkoholblöta tussar och allt möjligt. Det försvann inte förrens jag tog bort smycket. Ibland tror jag det kan vara enda utvägen. Min hud blev dessutom så skör av baddandet att den sprack och började blöda.

• Raven Waves

Ms Marriot skrev 2007-12-18 15:41:04 följande:

Jag har iaf hört att det där med att man inte får ta ur smycket för infektionen kan kapslas in är en myt. Jag fick världens infektion i min navelpiercing och de sa att jag inte skulle ta ut den. Jag höll på som en tok med alkoholblöta tussar och allt möjligt. Det försvann inte förrens jag tog bort smycket. Ibland tror jag det kan vara enda utvägen. Min hud blev dessutom så skör av baddandet att den sprack och började blöda.
    Baddandet...? Vid navelpiercingar som är infekterade ska man använda koksaltlösning, som man tex. häller i naveln och ligger still med i 20-30 min ca. 2 ggr /dag... Man SKA försöka unvika att ta ut smycket, eftersom risken att förvärra det hela är rätt stor. Blir huden kring piercingen torr så ska den smörjas med tex. helosan eller bepanthen. Att bli av med en infektion i navelpiercingen kan ta lååång tid...drygt ett år ibland. Och ibland vill de inte läka alls. Om din navelpiercing bråkade så mycket så låter det som att den migrerade, och då handlade det inte om en bakteriell infektion, utan en annan irritation till följd av migrationen.
  • Ms Marriot

det är bättre att ta ut den än att gå med en infektion i ett år!!! Infektionen läker snabbare om man tar ut den.
    vad menar du med migration?

• Raven Waves

Ms Marriot skrev 2007-12-18 16:24:55 följande:

det är bättre att ta ut den än att gå med en infektion i ett år!!! Infektionen läker snabbare om man tar ut den.vad menar du med migration?
    Det är bättre att låta smycket sitta i och gå till farbror doktorn och få antibiotika om det nu är bakteriellt.
    Migration = smycket stöts ut. Kan lätt misstas för infektion då det kan bete sig ganska lika.
    Poäng: Det är INGEN MYT att man ska låta smycket sitta kvar.

Ett annat alternativ kan vara överkänslighet mot materialet i barbellen. Eller så har man haft fel storlek på den, och därför irriterat sin piercing. Behöver inte vara en infektion.
Svar på tråden Information om piercings!