• MissBeccis

Lättlagad kola?

Jag tycks aldrig lyckas med kola, kan någon tipsa om ett lätt (läs idiotsäkert) recept?

• Svar på tråden Lättlagad kola?
  • Hemulia

Jag lagade smörkola igår för första gången är det var larvigt enkelt.

Gå in på www.recept.nu och sök på Smörkola så hittar du världens bästa recept!

• Blå Flygare
    Kola

0,75 dl socker
    50 g (mjölkfritt) margarin
    2 tsk kakao
    2 tsk potatismjöl eller maizenamjöl
    3 msk ljus sirap

Blanda alla ingredienser i en kastrul och koka under omrörning i 3-4 minuter. Häll upp smeten i knäckformar och låt kallna.

Jag använde majsstärkelse och kokade i 4 min. Blev super!
  • MissBeccis

Tack för tipsen, får se vilket jag väljer, men det lutar nog åt Smörkolan där.

• Hemulia
    MissBeccis skrev 2007-12-16 22:36:44 följande:
    Tack för tipsen, får se vilket jag väljer, men det lutar nog åt Smörkolan där.
    Du kommer inte bli besviken.

Jag var livrädd innan och trodde jag skulle förvandla köket och den dyra spisen till ett stor kladdpaket, men jag har nog aldrig varit mer nöjd med mitt bakande förut, och då experimenterar jag en del. =P

Lycka till!
    Just det, den smakar för j**la gott också!
  • MissBeccis

Hemulia: Hade du någon smak i din kola? Är lite sugen på att testa chokladkola.

• Hemulia
    MissBeccis skrev 2007-12-17 09:30:37 följande:
    Hemulia: Hade du någon smak i din kola? Är lite sugen på att testa chokladkola.
    Nej, jag körde "smaklöst" men ska testa med choklad också. Min pappa gjorde alltid med choklad och det var vi helt galna i som små, så prova det du! Tror det blir riktigt gott.
  • Vilmas Mamma

Kolla in Lejlas jul, hon gjorde smörkola där, o där står mått på smaksättningar oxå!
    www.tv.se

*~Vilma & Edvin~*
  • Hemulia

Vilmas Mamma skrev 2007-12-17 14:03:04 följande:

Kolla in Lejlas jul, hon gjorde smörkola där, o där står mått på smaksättningar oxå!www.tv.se
    Det är det receptet hon valt att använda.
Svar på tråden Lättlagad kola?