• Kottemor06

Sonen vaknar med hemsk slemhosta varje natt. vad gör man?

Har någon tips/råd att ge oss. Vår 15 månaders son vaknar varje natt antingen efter två eller fyra timmar med hemsk slem hosta. Han får nästan panik. på väg att spy. Han var förkyld för ett par veckor sen men den här hostan släpper inte.Har provat Bisolvon men tycker inte att det hjälper. Svalt i rummet, huvudändan är upphöjd, vad mer kan vi göra???? Har försökt att ge varm saft men det vill han inte ha. Är det vällingen som han dricker innan läggdags som kan vara orsaken, slembildande? Nu har han varit ledsen och skrikit i en timme. min sambo bär omkring på honom och försöker lugna honom.

• Svar på tråden Sonen vaknar med hemsk slemhosta varje natt. vad gör man?
  • ischa

Hör med en läkare om ni kan få Ventolin. Det är luftrörsvidgande. Hosta kan sitta i länge efter en förkylning. Äldste sonen har känsliga luftrör och måste ha ventolin varje kväll i vissa perioder.

• BymBym

Fick tipset om att ge nezeril av barnmottagningen. Min 6-månaders dotter ville inte äta. Troligtvis pga att det var mycket slem i halsen. De sa till mig att testa ge henne Nezeril morgon, middag, kväll. Det funkade..

• Kottemor06

Vänder jag mig till BVC för att ev få ventolin eller någon barnläkarmottagning? Nezeril ska vi prova, han hostade ju inte lika mycket när han var förkyld och då fick han Nezeril. Tack för era inlägg!

• ischa
    Kottemor06 skrev 2007-12-16 23:09:30 följande:
    Vänder jag mig till BVC för att ev få ventolin eller någon barnläkarmottagning? Nezeril ska vi prova, han hostade ju inte lika mycket när han var förkyld och då fick han Nezeril. Tack för era inlägg!
    Du måste nog ringa LVC, det är recept på det. Hoppas att han kryar på sig. Det är jobbigt för alla med hosta på natten. Ingen får ju sova, så till slut vacklar man bara omkring!
  • BymBym

Det där med vackla känner jag igen...Flört
    Lycka till o krya på er!

• emcjoh

Mina barn har fått Bricanyl flytande, nu i höst/vinter när de haft liknande problem, det hjälpte bra, men hostandet sitter fortfarande i nu efter rätt lång tid tyvärr. Borde kanske inte skriva dethär men när vi har haft sådanahär problem har bastubad (varma o. torra)hjälpt bra. Men din lille kanske är i minsta laget för det.

• Klaar

ventoline används till barnen om de har svårt att andas, pipig andning, en astmamedicin (om inte läkare råder om annat). mollipect löser slem och är hostdämpande. jag har båda medicinerna som jag kombinerar (inte samtidigt) beroende på hur barnen låter i hostan, ring till bvc så kan de råda dig. ge vatten att dricka det löser, ge näsdroppar eller nässpray, höj sängändan, när barnen har varit lite piggare har de fått bada och plaska runt och det gillar de och hostar inte alls då, är väl vattenångan som löser?

inge kul alls när de små är sjuka har båda (1 årng dotter och 3 årig son) liggandes i feber och hosta och kräks ibland pga hostan sen i fredags, är helt urlakad känns det som! men de är på bättringsväg. vi har varit ute en sväng imorse och tagit friskluft blir ju knäpp av att vara inne 24 timmar om dygnet sen i fredags!

Svar på tråden Sonen vaknar med hemsk slemhosta varje natt. vad gör man?