Hmmm.. jag har oxå denna sjukdomen fast den är medfödd.. Men alltså, det finns tre olika värden, dels TSH, sen finns det T3 och T4.. de normala lägena ska ligga på ungefär TSH 0,3 - 4,0 FT4 11 - 22 FT3 3,5 - 6,0
Jag blir kallad en gång om året ungefär och kollar värdet på blodet och går även igenom en allmän "besiktning" på dessa läkarkontroller..och om jag känner att något inte stämmer ringer jag själv min läkare för att be om att få komma på en kontroll. Men att fibulera med detta själv ska du absolut inte göra.. det tar TID innan detta kommer i en jämn balans.. det som jag däremot tycker att du ska göra är att söka upp en fast läkare du kan gå till, EN enda läkare som har hand om dig och känner dig och har koll på alla prover.. om de inte kan erbjuda dig detta kanske du ska söka upp en annan vårdcentral för detta är viktigt.. Men det viktigaste tycker jag är inte att fästa dig vid just värdet, dvs siffran läkaren ger till dig, utan hur du mår!! Lyssna till din kropp, får du symtom på att du har för mycket eller för lite levaxin tycker jag absolut att du ska gå till läkare, men bara för att få reda på värdena tycker jag inte att du behöver bekymra dig.. du märker om något är fel.. Och 50 ug (microgram, inte milligram) tycker inte jag är mycket, så förmodligen har du inte någon större störning, men det vet ju inte jag.. hur upptäckte de/du att du hade denna sjukdomen? Men som sagt, när du känner symtom tycker jag att du ska kontakta läkare, annars brukar man gå ungefär en gång om året om inte läkaren säger annat.. och lyssna på vad läkaren säger, säger han att det är lugnt så är det säkert det! Kram