• Anonym

oönskad hårväxt? förstör mitt liv! :(

Jag behöver råd nu, genast. Jag mår jättedåligt, jag skäms till och med inför mig själv och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Har alltid tagit bort i princip ALLT hår på kroppen med rakning eller vax, men rakning är ju helt värdelöst för det måste man göra varje dag och vax blir så himla dyrt i längden. Hur är det med permanent hårborttagning? Metoder och priser?

Och eftersom jag inte kommer ha råd att lägga så mycket pengar på det inom den närmare framtiden (när man har barn hemma finns det ju viktigare saker att lägga pengar på, även om det här är nåt som får mig att må väldigt dåligt. Speciellt under sommaren) så behöver jag tips på nåt sätt som funkar tills dess. Vax funkar väl hyfsat men det tar otroligt lång tid och är dyrt. Hur är det med epilator? Är det bra?

Har också sett att det finns nåt på Ellos som säger sig ta bort håren permanent. Någon som provat eller känner till det? Funkar det?

• Svar på tråden oönskad hårväxt? förstör mitt liv! :(
  • Anonym

Jag har precis samma problem som dig!!!

Vet inte vad jag ska ta mig till nu när sommaren kommer.... Det värsta av allt är att det är svart grova hårstrån....
    Permanent hårbortagning har man väl inte råd med.... Känns skönt att veta att man inte är ensam om det här problemet....

• yvonn

förlåt att jag går så här rakt på sak men jag tänkte bara att det kanske inte är allt hår som är problemet utan att du mår dåligt över att det växer på dig. Det är väl inte meningen att man skall gå runt och må dåligt över en sådan naturlig sak?

• Anonym

Yvonn: Jo, men det spelar ingen roll. Det är nåt jag inte kan vänja mig vid eftersom jag fått kommentarer om det osv. Kan inte bara låta det vara, det är det enda komplex jag har så håret ska bort helt enkelt. Det är bara en fråga om hur

Anonym: Jag har ljusa hårstrån men väldigt långa och det är ju inte direkt kul att se håret på sina egna armar svänga omkring i sommarvinden *dör*. Hittills har jag kört med såna färdiga vaxremsor men det blir aldrig att man orkar ta sig tid att fixa det ordentligt. Hoppas att det dyker upp nån bra tipsare här snart, brukar ju finnas gott om dom här på FL...

• Anonym

Har också samma problem och det verkar bli värre efter att man fått barn.Det är svårt för en som inte lider av problemet att förstå.

Har många gånger tänkt vad som skulle hänmda ifall man plötsligt hamnar till sjukhuset om man kommer in som en "hårig apa".Min gynekolog sa att vissa kvinnor har för mycket manliga hormoner ock speciellt vid graviditet och amning.
    Har inga bra råd,gynekologen sa att vissa p-piller kan lindra men har inte provat...

Hur får man rakat sig utan en massa röda nippor efteråt?? några bra råd!!

Vem har råd men permanent hårbortagning...det kostar ju massor!

Ja hur ska man överleva denna sommar igen...suck!

• Seahorse

Hej anonyma 2798349, 2798533, 2798672, 2802895, 2803024
    Jag vet inte om jag har missförstått denna tråd. Pratar ni bara om hårväxt på ben och armar?
    ...Jag har problem med oönskad hårväxt, främst i ansiktet, överläppen. Det är ett problem som hämmar mig enormt mycket.
    Jag försöker med pincett, vax, blekmedel,
    men det är svårt att få det resultat man vill ha.
    Jag har letat efter behandlingar man kan göra, men allt verkar vara så otroligt dyrt, och de rekommenderas alltid ett visst antal behandlingar.
    Det är ett problem som är väldigt tabu och känns otroligt skamligt för oss som har det eftersom hår på andra ställen än huvudet framställs som onaturligt.
    Jag är alltid livrädd när man pratar med någon och man märker att de kollar vid munnen istället för i ögonen ... Sen eftersom man är så paranoid så får jag väl f´ör mig en massa saker också... Men jag vänder automatiskt bort huvudet om folk tittar vid min mun...
    Det är verkligen hemskt för i vissa ljus och speglar, så tror man kanske att man har fått bort allt, men sen kan man upptäcka att man ändå har missat något envist hår...
    Det här är något som hindrar en ¨från att spontant göra saker, eftersom man måste kontrollera sig i spegeln innan man kan gå ut...
    Om någon har några råd , tips får ni gärna dela med er, eller om ni bara vill prata går det bra det med.
    Jag visar därför min signatur, ifall det är någon som vill diskutera detta vidare med mig, så vet ni vart ni hittar mig...

• giz

skriver in mej i klubben jag oxå....... värst problem är väll det på hakan ......jäkla skäggstrån å inte lite heller då jag började med krämer redan som 16 åring och ja det har ju stimulerat det......nu sitter jag med pincett å rycker hur grova strån som helst.... men tänk om det fanns ngn slutgiltliglösning......vet ni att i vetenskapensvärd läste jag för många år sen att 65 % av nordens kvinnor har kraftig hårväxt.....även i annsiktet.

så det är ju den naturliga looken..... så vem vet.....er otroligt snygga granne med så lite hårväxt kanse är luden som ett troll

• Anonym

Jag vill ha bort precis allt hår. Det enda som jag inte direkt lider av är mina ben, för dom rakar man ju ändå och där bryr jag mig inte lika mycket om ifall jag har stubb eller inte liksom. Det som stör mig absolut mest är ARMARNA, jag avskyr mina armar vilket är jättejobbigt på sommaren då man gärna vill kunna ha t-shirts, linnen osv. Ett annat område som jag mår dåligt över är mina lår. Jag har också hår i ansiktet som irriterar mig, men det är inte lika jobbigt eftersom jag har tunna, ljusa fjun liksom. Jag vill så himla gärna kunna ha kjol, klänning eller kortärmat utan att skämmas för att jag är "hårig" (egentligen tror jag inte att jag är helt onormal, men det syns mer eftersom jag fick nån flipp när jag var i tonåren och rakade hela kroppen. Min expojkvän brukade säga att håret på mina armar ser ut som pälsen på en fräsande katt. Så. Nu vet ni). Usch, det är är så pinsamt. Jag skäms bara över att skriva här...

Så hur får man bort allt hår egentligen? Jag kan inte vaxa med sådana där strips för jag får röda utslag överallt på alla "känsligare" ställen. Och precis som ts sa, det blir ju så dyrt att vaxa i längden...

Epilator då? Är det nåt att ha eller? Kolla in dom "hårborttagarna" på ellos.se också, som sägs ta bort håret permanent. Nån som vet eller tror att det funkar?

• giz

dom på ellos funkar INTE du kastar pengarna i sjön. har en sån från ellos och den gör inget. du får bättre effekt med pincet.

man kan få remis på VC för generad hårväxt om man lider av det psykiskt. men trots att jag har skäggväxt som en kar med svarta grova strån så påstog dom att jag inte mådde tillräkligt psykiskt för det och att de flesta kvinnor har skäggväxt. dom annsåg det som en skönhets bla bla bla så jag fick avslag. men kanse din läkare är mer männsklig och förstående än min läkare som är en hon med mustage.

• nikon

Epilator gör ont, det känns som att dra bort hela ögonbrynen gång på gång. Men det blir oxå lättare ju fler gånger man kör med en sån.

• silhuett

Asså, själv har jag LÅNGA hår på benen, och mörka hår. Om jag låter det växa ohämmat så är det svårt att se skillnad på mina ben och min mans ben.
    Men det stör mig inte speciellt, bara på sommaren om det blir FÖR långt.

Under höst- och vinter-halvåret rakar jag nästan aldrig. Jag visar ju bara benen för min man, känns onödigt att raka då. På sommaren rakar jag nån gång varannan vecka. Tycker inte det gör nått med kort hår på benen, det är värre när det börjar bli fööör långt och lurvigt

Är det verkligen själva håren som är problemet, eller sitter det mest psykiskt? Jag har haft kompisar som har varit livrädda för världens minsta lilla stubb.. Det känns onaturligt och onödigt med den sortens oro.

• giz

det sitter nog mest i psyket pga den förvrängda bilden vi får från media......

• Anonym

Jag har tjocka stran pa halsen. Jag plockar varje dag med pincett. Avkyr det och tycker att det ar pinsamt.

• Stigsdottern

Ä va fan.. skit i det jag har håååår överallt.. vad är som är problemet egentligen.. raka dig nån gång när det blir lurvigt det tar ju några dagar innan det är långt igen.. så gör jag.. eller vänta tills min make säger till... jag plockar håret som växer på hakan...

lätt är det inte... hoppas du kan bli lika obrydd som jag.. det är skönt...

• Stigsdottern

just ja.. om du får röda plitor efter rakning.. så smörj dig med hydrokortison.. då blir det bättre.. på mig i alla fall...

• Chania

Jag tror det sitter mest i psyket detta med att känna att man är generad över hårväxt utifall det inte rör sig om väldigt ovanligt mycket hårväxt. Jag har ganska mycket hår överallt (benen, lår, armar, magen) men jag bryr mig faktiskt inte så mycket. För mig är det naturligt och skulle aldrig raka mig på armarna eller låren för jag vill inte få stubb där. Ibland rakar jag underbenen och det är om jag ska visa upp dem exempelvis om somrarna. Men som sagt, aldrig låren...

Jag reagerar inte heller om jag ser andra kvinnor som är håriga, har mustacsh osv...Tänker bara "jaha" och så vad det inte mer med det. Jag vill inte låta mig påverkas av media om hur en kvinna bör vara och se ut utan försöker stå emot så mycket jag kan. Varför må dåligt över en så pass naturlig sak egentligen. Det är medias kvinnoideal som är sjukt, det är ju ingen verklighet.

• kristinah

Chania - håller med helt och fullt.
    Det är ju helt galet att man ska behöva raka armarna!!!
    Jag har aldrig varit med om detta, trodde att folk skämtade första gången jag hörde talas om detr.
    Under armarna måste jag raka mig annars luktar jag svett efter tio minuter i rörelse.
    Men annars....Nu är jag kganska hårig också med 3-4 cm långa hårstrån på underarmarna, mycket kösnhår som gär ner på baksidan av låren och endel ljusa hår i ryggslutet.

Men den enda som ska se dem är ju min man och han är ju redan van
    Som extra bonus har man ju ofta mycket hår även på huvudet om man är hårig....det är ju världens bonus!

Näe hörrni. försök att släppa på kraven att vara perfekta små släta barbiedockor!

Svar på tråden oönskad hårväxt? förstör mitt liv! :(