• Goona

Varför buda över sig själv när man budar på hus?

Vi har kikat efter hus länge och varit med på en del budgivningar. Än så länge har vi dock inte nått hela vägen fram.

Två gånger har vi råkat ut för budgivare som budar över sig själva. Ja - ni läste rätt - först lägger de ett bud, sedan lägger de ett till även om det är de själva som för tillfället ligger högst! De gånger det har hänt så har det bara varit vi och "dubbel-budare" kvar i budgivningen.

Är detta en fint från mäklarens sida? Jag personligen skulle aldrig i livet buda över mig själv. Kanske finns det någon taktik bakom som jag missat?

• Svar på tråden Varför buda över sig själv när man budar på hus?
  • Linda1976

Ja... det är väl för att trissa upp priset, men det verkar ju måttligt begåvat att göra det när man bara har en spekulant? Knasigt!

• Linda1976

Nähä, nu läste jag nog fel: Jag trodde du menade att det var ägarna själva som la fejkbud för att höja priset....

• Pyff

Låter ju hel-knäppt!!! Tror att det kan vara mäklaren som jäklas med er........

• QueenLizzie79

När vi kollade på ett hus för ca ett år sen så bjöd en av budgivarna över sig själva med 50 000 för dom "ville så gärna ha huset". Tycker att det är helt vansinnigt att bjuda över sig själv. Dom kanske trodde att andra budgivare inte skulle lägga något bud när dom gett dubbla bud. Dom trodde att det skulle uppfattas som om dom skulle bjuda över hela tiden.

Annars har man ju hört talas om att mäkklaren har gått in och lagt bud för att trissa upp priset.

Blev lite svamligt, men hoppas du förstår vad jag menar.

• Shagwell

Ibland får man "bjuda över sig själv" då husägaren inte nöjer sig utan vill ha mer...eller om man vill slippa en budgivning/fler visningar.
    En seriös mäklare bör inte finta med bud, men hur vet man, hur kan man kolla? Det är inte som att man budar vid en auktion...då man kan se vem man har att göra med.

Men som sagt, vill man slippa konkurrenter är det ju en idé att bjuda över sig själv för att övertyga säljaren..många gånger är det tyvärr löjligt vad priserna trissas upp.
    Lycka till i husletandet.

Kram

• Goona

Tja... denna hus- och mäklardjungel Vi letar vidare.

Svar på tråden Varför buda över sig själv när man budar på hus?