• MansonDust

Bra att äta/dricka vid magsjuka ?

Min 19månaders har kräkts i helgen, inget idag dock men man vet ju aldrig.. det hon druckit idag har hon fått behålla som tur är. Inte ätit något alls dock, inte igår heller.

Tänkte köpa nån "soppa" strax, vad ska det vara ? Blåbärssoppa ? Nåt lite sött som hon gärna vill dricka, så hon får i sig något i alla fall.

Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Svar på tråden Bra att äta/dricka vid magsjuka ?
  • Luddvar

Blåbärssoppa brukar vi använda efteråt för det stoppar upp lite plus att det är milt och sött att dricka. Det ger lite ny energi. Äpple är bra också. Vitt bröd är också stoppande ifall magen är i olag lite efteråt.Annars ger vi vanlig mat så fort aptiten är tillbaka.

• xenaa

avslagen cola ska vara bra för magsjuka har jag hört

♥Leo 07-06-22 ♥
  • MansonDust

Vill inte ge henne Cola pga koffeinet. Men ska köpa blåbärssoppa. Bröd vill hon inte ha.

• Frosk

Blåbärssoppa är ju lite stoppande om hon är lös i magen med. Annars är nyponsoppa ganska snällt mot magen.

• Julias mamma

Rivet äpple, vitt bröd, skorpor, fett, kokt fisk..

• MansonDust

Då köper jag nyponsoppa med. Jag vet ej hur hennes mage är, hon har bara kissat sen i lördags, allt har kommit upp som hon fått i sig. Men idag kräks hon inte, än.

• grabbmamman linda

Köp Proviva Nyponsoppa, du kan ge henne rostat vitt bröd med smör på oxå. Dessa tips fick jag av sjukvårdsupplysningen häromdagen till min son.

• Lorelei

Morotspurée är jättebra om de äter det... stoppande. Man kan göra soppa av den om man vill. Ris, potatis och annat med mycket stärkelse är bra. Sött över huvud taget ska man vara försiktig med har jag lärt mig eftersom det lätt retar tarmen och magen, men det där med lagom är bäst fungerar oftast för oss. Mjölkprodukter är bra att vara försiktig med direkt efter magsjuka.

Blåbärssoppa är ofta stoppande... men har man otur så kan det vara tvärt om också. Vår son blir enormt lös i magen av blåbärssoppa/puré.

• Frosk

usch vad jobbigt. vi hade det här hemma förra veckan och det är verkligen inte kul. Hoppas hon blir bättre snart!

• SofiaD

Vi brukar också köra med nypon- eller blåbärssoppa varvat med Proviva (hjälper magen att komma i balans igen) första dygnet efter att de slutat kräka. Sen kör vi ganska snabbt på med vanlig mat igen. 

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Lorelei

Vi är inne på 4e magsjukan på 2 månader nu, 3e på bara 2 veckor.... man blir härdad. Stackars sonen blir härdad han också hoppas vi!!

• Trossens mamma

Blåbärssoppa

det är bra
    lite vitt bröd

Annat vi kör på Åland är röd jaffa

medans Sverige tror jag det är kör på gul (förutom colan som du ej ville ge)

Mamma till Lova och Alvin
  • Lorelei

Det absolut viktigaste är bara att ge dem mycket att dricka. Kommer det sedan upp igen så är det inte mer med det. Men man ska INTE vänta på att magen lugnar sig innan man ger vätska. När de är så små är det lätt att bli uttorkad. Vätskeersättning är bra men smakar unket, blanda i lite saft eller liknande så är det lättare att få ner.

• PernillaB

Förutom annat som nämnts tidigare så brukar jag ge banan. Det känns lite matigare när de inte ätit något. Dessutom är det lite basiskt och stoppande.

Svar på tråden Bra att äta/dricka vid magsjuka ?