• Darius

Bortskämda slynglar...eller ansvarstagande tonåringar

Jag slängde ut en tråd nyligen och trodde att jag skulle få många synpunkter eftersom det handlade om hur mycket pengar en tonåring borde få per månad. Jag fick ett par bra svar, men i övrigt var det rätt tyst.

Jag är dock nyfiken: Vad ger ni era tonåringar i månadspeng? Jag ger min 15-åring som går i Åk 1 sitt studiebidrag samt ytterligare 2 000 kr i månadspeng. För detta skall han köpa alla kläder, betala nöjen, hygien, terminskort på SL etc.

Det fungerar utmärkt och han tar ansvar för budgeten - men som vanligt har vissa kompisar mer och vissa mindre. Hur gör ni?

• Svar på tråden Bortskämda slynglar...eller ansvarstagande tonåringar
  • Juhanna

Jag fick mitt studiebidrag och förlängt underhållsbidrag och det blev ca 2300 kr i månaden plus att min mamma brukade hjälpa till att betala busskortet.

• modestyonly

Det är enormt mycket pengar du ger honom, mina tonåringar har som mest fått behålla studiebidraget, sen fått ett bidrag till mobilen på 200 kr!
    Att ha 3000 i månaden till bara sig själv..det är mycket det!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Imox

oj jag fick bara mitt studiebidrag.. men mamma kunde handla lite kläder till en ibland

• jagalskardig

då får han ju ganska så mkt iaf:) Blir väl 3100 sammanlagt?

• jagalskardig

i så fall* skulle det stå, inte iaf:P

• jagalskardig

Håller med dom andra, det är nog alldeles för mkt

• Imox

skulle ja haft 3100kr vad jag hade supit för dom....
    men det va ju jag när jag var tonåring beror ju på hur ansvarsfiull man är..

• modestyonly

Iofs har mina barn fått terminskort på SL förutom studiebidraget och lite hjälp med kläder någon gång ibland, men underhållet har dom fått ge mig, även efter 18, eftersom jag är ensamstående med 5 barn och inte skulle klarar ekonomin utan dom pengarna!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • kaji

Mina barn har fått barnbidraget/studiebidraget från att de har börjat sjuan. Det ska räcka till nöjen, det mesta av kläder, bussresor, mobil ody. Jag betalar för deras fritidsaktiviterer.

Vill de ha mer får de skaffa extrajobb.

Från det att min äldsta flyttade till annan ort när hon började gymnasiet har jag sett till att hon har 7500 kr/mån, det ska räcka till allt, mat, kläder, hyra, andra räkningar, nöjen. Detta för att jag inte vill att hon ska jobba extra utan lägga tiden på studierna.

Dina får nog ganska lagom tycker jag, beror lite på hur dyra fritidsaktiviteter de har och om de verkligen behöver SL kort eller om de kan klara sig utan om de vill.

• Darius

Tack frö ditt svar. Då kanske jag ligger ganska rimligt till - det verkar som om många är under, men vissa över.

modestyonly skrev 2007-12-17 09:50:04 följande:
    Iofs har mina barn fått terminskort på SL förutom studiebidraget och lite hjälp med kläder någon gång ibland, men underhållet har dom fått ge mig, även efter 18, eftersom jag är ensamstående med 5 barn och inte skulle klarar ekonomin utan dom pengarna!!
Svar på tråden Bortskämda slynglar...eller ansvarstagande tonåringar