• Polgara

Nybliven Lakto-ovo-vegetarian! Tips tack!

Hoppas att den hamnar rätt nu.

Jag har nu tagit ett bra beslut och det är att sluta äta kött och fisk/skaldjur(alltid haft svårt för fisk).

Finns det fler av er likasinnade här? Önskar tips och råd samt positiva hejarop då släkten inte är så lätt att tas med när det gäller "grön" föda.

Jag var och "botaniserade" i går på vår matbutik och det finns ju en hel del men jag känner att jag vill ha mer och fler mattips än så. Min man är med mig i detta så det känns så skönt med tanke på att han verkligen inte ville från början avstå köttet men nu inser han att det inte behövs. Lagade nämligen en gryta i helgen så han tyckte var superdupergod!

Så kom igen nu och ge mig era goda fina tips på fräsch vegetarisk mat!

Mvh Polgara

• Svar på tråden Nybliven Lakto-ovo-vegetarian! Tips tack!
  • Rickeby

För mannen och barnens skull använder jag väldigt mkt quarnprodukter som efterliknar kött så att man kan göra substitut för köttfärssås, lasange, tacos, kyckling och liknande. Finns mkt vegetarisk färs, både att steka och göra sås av men även mjukare som man kan rulla bullar av och göra biffar med.
    Quarnbitar ser ut och smakar som kycklig och dom brukar jag woka med wokgrönsaker, blanda i woksås och äta med nudlar eller ris, eller så kan man göra en vanlig kycklig-currygryta och använda bitarna istället för kyckling.

Är själv förtjust i rotfrukter tillagade i ugn, gtratänger med zucchini eller aubergine. Aubergine är också jättegod att krydda och grilla i grillpanna eller stekpanna.
    Bönor finns ju också i all möjliga färger och storlekar och är roliga att blanda ut färs med, ha i grytor eller blanda i sallader eller, min favorit, värma i lite olivolja och vitlök och flingsalt...mums!

• Rickeby

oj, glömde mina positiva hejarrop:

bravo, hejja, hejja, äntligen en till som tagit sitt förnuft till fånga !!! :-d

• Mornie Alantie

Hejja! Bravo! Bra gjort!

Här har jag lite recept, mest bakverk men det finns annat också:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b74019.html
    Uppdateras ibland.

Jag baserar min mat kring bönor och linser. Supergott och billigt. Brukar göra storkok med bönor då och då och frysa så man kan ta önskad mängd i maten.

• Polgara

Åhh,tack härligt!! Ja jag är så nöjd och det känns så fräscht ,liksom rent. Jag tänkte även fråga en sak till och det är kan man göra en "utrensning"av tex tarmen under tiden som man ammar. Alltså kan det hända något negativt av att rena kroppen på slaggprodukter?

TACK !!

• Rickeby
    Polgara skrev 2007-12-17 11:00:35 följande:
    Åhh,tack härligt!! Ja jag är så nöjd och det känns så fräscht ,liksom rent. Jag tänkte även fråga en sak till och det är kan man göra en "utrensning"av tex tarmen under tiden som man ammar. Alltså kan det hända något negativt av att rena kroppen på slaggprodukter? TACK !!
    Ja man frigör ju en del gifter i kroppen som lagrats i fettreserverna och det kan gå över i mjölken.
    Nu levde jag dock inte efter mina egna ord utan gick på GI-diet rätt omgående efter förlossningen med sonen, hade gått upp nästan 30 kg.
  • Polgara

Mja...det är ju det..alltså jag har ju inte bantat utan bara ätit rätt s a s och jag går ned i vikt sen hjälper ju amningen till ochså,har dock aldrig förr gått ned i vikt så här fort. Vill ju inte förstöra amningen och jag vill inte förgifta sonen.

Kanske kroppen resnar sig själv naturligt då genom ändrad kost.

Idag blir det linssoppa med rårivna morötter! MUMS!!

• Polgara

*Puff puff*

Vart är alla Lakto-ovo-vegetarianer samt vegetarianer....skadar inte att även veganer hittar hit!

• Rickeby

Finns en webbsida som heter vegomums.com där kanske du kan hitta lite inspiration.

Idag äter vi krämig risotto med svamp och kantarellfond och till det grönsaksbiffar (helfabrikat)

• Polgara

Åhh så gott!! Jag håller på nu med min mat..doftar så gott av purjolöken! *magen kurrar*

Ska besöka sidan senare..tack så mycket!

Svar på tråden Nybliven Lakto-ovo-vegetarian! Tips tack!