• fia sthlm

Hur länge har ni haft grind i trappan?

Vi har en rätt brant trappa som går ner till källaren, har en grind där nu.
    Funderar på när barnen kan börja lära sig att gå själva i trappen och när andra har tagit bort sina grindar, hur gamla har era barn varit?

• Svar på tråden Hur länge har ni haft grind i trappan?
  • trolltyg

Min son kunde gå i trappen innan han var ett år men vi hade ändå grind till han var ca 1,5 år för säkerhetsskull. Han har fått gått med i trappen ända sedan han kunnat gå och det gjorde han vid 10 mån så han har övat länge.

• fia sthlm

Våran dotter har precis börjat gå och har klättrat i andras trappor så tänkte att man kanske skulle börja lära henne det nu.
    Men iom att vi har en källartrapp som går nedåt så vågar jag inte ta bort grinden på bra länge tror ja

• Ekorrfamiljen

Vår son är snart 20 månader och så som han håller på kommer grinden till källartrappen att sitta uppe länge till!! Han försöker gå rakt ner för trappor, utan att hålla i sig eller ha balans överhuvudtaget!

Carpe Daim - Fånga Degen
  • Korint

Lilleman är 16 månader nu och jag vet ju att han kan krypa ner med rumpan före så jag funderar på att ta bort grinden nu. Trappan är rak, så det blir inte så hiskeligt brant som det kan bli om den svänger, samt att den är avdelad så den är inte hela vägen ner till källaren heller. Men först måste jag sätta dit en hög tröskel istället för grinden, ca 10-15 cm så han inte kan köra rätt ut med sin bobbycar. Hemska tanke!

• Lilla K

Korint: jag hade valt att ha kvar grinden istället, tänk om ni eller någon annan ska gå ner för trappan och missar/glömmer tröskeln!! Då faller man huvudstupa ner för trappen!!

För vår del har det inte bara handlat om när våra barn klarar att gå i trappan, utan även hur de är i vardagen och vart trappan är placerad. Vår trappa är mitt i huset, man passerar den hela tiden. Vår dotter (3 år) dansar omkring och grejar och vi tycker att det finns rätt stor risk att hon skulle kunna dansa ner för trappen utan att tänka på att den är där. Vår son (18 månader) sätter sig här och där och leker och skulle utan tvekan kunna sätta sig mitt i trappöppningen och tappa balansen lite och ramla ner!

Hade vi bara haft vår dotter hade vi nog ändå tagit bort den runt 2,5 år, men nu när den väl är där så känns det rätt tryggt!

• Ekorrfamiljen

Håller med Lilla K! Känns tryggare att ha den där. Vi har också Bobby Car och gåvagnar och gud-vet-vad som leks med i hela huset. Dessutom har inte vår son vett att förstå det farliga i en trapp.

Carpe Daim - Fånga Degen
  • Balehead

Vi flyttade ifrån vår grind när yngsta dottern var 2 år. Tror att vi slutade använda den ett bra tag tidigare.

Trappträna tycker jag att du ska börja göra ändå. Vet inte hur många gånger jag tjatade om "rumpan först".

• Miss Lau

Vi flyttade när sonen var 18 mån och då satte vi inte upp grindarna i nya huset. Det gick bra redan från början och sonen klarade trappen helt själv. Men hade vi bott kvar i gamla huset hade vi inte haft så bråttom att ta bort grindarna som ändå satt uppe.

Svar på tråden Hur länge har ni haft grind i trappan?