• Lioness

Ska man plantera om hyacinter, om så hur?

Hej, jag har köpt 6 fina hyacinter som än så länge bara är knoppar. Men det jag undrar över är om man ska plantera dom i kruka, nu är dom i sina plastlådor som jag köpte dom i.

Någon som vet? Och hur vill dom ha det...?

Lioness

• Svar på tråden Ska man plantera om hyacinter, om så hur?
  • trixxie

Jag bryr mig aldrig om att plantera om dem! Om krukan tillåter, brukar jag ta ur dem ur plastkrukorna de kommer i och bara täcka runt med mossa! Kollade runt på lite trädgårds-sidor, men jag hittade inte något svar.

• VIXIE

Du kan skölja av all jord occh sätta den i en hyacintvas med vatten men bara upp till rötterna,jätteläckert när man ser de vita rötterna genom glaset.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • LillLisa

jag gör percis som de båda ovanstående, men sen när blomningen är över sparar jag lökar med vissna blad i ett svalt utrymme. Till hösten planterar jag ut dem och nästa vår kommer fina små hyacinhter i rabatten. Inte så "tjocka" som när de är nyköpta, mer naturliga och vilda och det doftar magiskt med hyacintdoft utomhus på våren!

• wozzgirl

När man köper dem i affären så kan man ha dem i den krukan de kommer i.. De blommar ju inte så länge.

Jag hade några i skåpet här hemma som det var meningen att jag skulle plantera ut i höstas, men så blev jag sjuk o det blev inte gjort.
    Nu tog jag ut dem från skåpet o tänkte slänga dem i komposten för de verkade så torra. Glömde dem på en bänk vid fönstret och... nu kommer det upp små knoppar i dem.

• Paw Print

När man vinterförvarar lökarna, ska de inte ha något vatten alls då? Ska de stå kvar i samma jord ända till utplanteringen? Är det något annat man ska göra med dem?

• wozzgirl

Nej, inget vatten alls, de ska torka. Får de vatten så ruttnar de. De kan stå i samma kruka.

• Paw Print

Ok, tack! Är det likadant med alla lökar, tex Ammaryllis?

• wozzgirl

Amaryllis vet jag inget om.. men huvudregeln för lökar är att de ska torka emellan. Därför ska man tex inte ha tulpaner planterade tillsammans med tex sommarblommor, för då tulpanerna har blommat ut så ska de få torka o det gör de inte om man vattnar sommarblommorna till sena hösten...
    Så skulle tro att det även gäller amaryllisen.,

• Paw Print

Ja men då borde det ju vara samma. Tack för svaret!

Svar på tråden Ska man plantera om hyacinter, om så hur?