Aldrig sökt jobb via telefon, hur gör man?
Ja, vad säger man när man riger och söker jobb?
Ja, vad säger man när man riger och söker jobb?
Det handlar väl mest om att visa intresse, kort presentera vem du är och få reda på det du undrar över. Du bör nog sända in en cv oxå, men det är bra att ringa. Jag tror att det är en fördel att höra av sig, speciellt om det är många sökande. "just det, Anna, det var hon som var så trevlig i telefon, henne vill jag träffa.") Det kan vara bra att nämna att ni har pratat i telefon i ditt brev. Om du inte har hört något när du sänt in din cv, ring igen så att de verkligen bokar ett möte med dig.
Vem är du?
Varför söker du det här jobbet?
Varför skulle du passa för det här jobbet.
Studera annonsen och se vilka frågor som komer upp, ex om det finns kollektivavtal, vad jobbet innebär i detalj, etc. Visa dig intresserad! Läs på om företaget.
Ovan svar är bra. Men frågan är hur effektivt det är att söka jobb via telefon? Personlig kontakt är mer effektivt tror jag.
Är det en arbetsplats som är lite svårtillgänglig så föreslår jag att man ringer och berättar sitt intresse för företaget och ber att få namn på någon som man kan skicka sitt CV till. Att bara söka jobb via telefonen känns inte så framgångsrikt.
Nej, självklart inte bara söka via telefonen. Man måste ju troligtvis sända in ett brev och cv oxå. Och gör man ett tillräckligt bra intryck kan man ju hoppas på att bli kallad till intervju.
tycker så många säger "ring istället"...
De säger ring istället och menar ring istället för vadå?
Jag tror nog det är ovanligt att man får komma på intervju bara genom att ringa. Det är nog bra att förbereda cv och brev med. Men det är klart det inte skadar att ringa och prata först! Det är jättebra att ha en röst på personen man får brev från, tror jag.
Tänk på att du har oerhört kort tid på dig att fånga intresset hos en arbetsgivare. Förbered ett litet "minital" om dig själv och vilka erfarenheter du har baserat på det jobb du söker. Talet bör vara högst två minuter långt. Ge konkreta exempel på erfarenheter som du har och som du tror är viktiga för tjänsten.