• Miss Finland

Får man "välja" igångsättning??

Hej tjejer!
    Det är inte dags för förlossnings för min del på länge,men jag undrar- Får man "välja" igångsättning??

• Svar på tråden Får man "välja" igångsättning??
  • ebben

nä,tror inte det.
    att det startar av sig själv är bäst för kroppen.Igångsättning blir det oftast om vatten gått,eller att man måste sätta igång tidigare pga att bebben inte mår bra tex.

• Makkinje

Jag blev erbjuden en igångsättning men det var för att jag hade gått över tiden, jag gick 42+2 och skulle fått en igånsättning men natten innan så bestämmde hon sig för att det var dags att komma ut.

• Fia7

Jag fick välja igångsättning för att det gick så fort med första och vi bor en bit ifrån närmaste sjukhus och jag var orolig för att föda i bilen.
    Blir förmodligen likandant nu med tredje....

• ebben

Fia7-ja,men det är ju ändå en anledning,liksom....
    man får inte bara välja det "för att"! oftast krävs att man pratar ordentligt om man är rädd eller varför man vill sättas igång..osv.

• roxxbury

Om man är orolig av någon anledning kan man prata m aurora, klara eller vad det nu kan heta på sitt sjukhus(har ju många olika namn!). Jag fick planerad igångsättning till mitt andra barn men skulle aldrig göra om det igen. Var överburen m första barnet, hon är född 42+3 och mådde inte så bra, var förmodligen mer överburen än dom trott men det tog flera dagar och jag fick komplikationer efteråt så till adnra barnet skulle jag sättas igång tidigare och det gick inte heller så bra. Nu till tredje barnet gick jag på klara samtal och där ville dom erbjuda mig ett "kontrakt" där man kan prova igångsättning ett visst antal timmar och att man sen avslutar m snitt om det inte händer nåt. Men jag ville ha snitt o fick det också. Men en igångsättnig av första barnet är inget att rekommnedera, det blir ofta segt och slutar ganska ofta m snitt. Jag har två igångsättnignar som sagt och ingen var lyckad fast det sattes igång m olika förutsättningar. Inte för att jag vet något om det men jag kan tänka mig att det är bättre att komma igång av sig självt.

• Miss Finland
    Jag är så rädd att nånting ska hända bebisen innan beräknad förlossning... Har 3 vänner omkring mig som har förlorat sina bebisar 2-4 dagar INNAN beräknad datum... är så orolig..

Så om man fick välja igång sättning,så kanske de har bättre koll tänker jag..Jag menar, att man sätter igång 1 vecka innan BF, eller nåt.
    Är jätte rädd för det..
  • Minxy
    Miss Finland skrev 2007-12-18 13:03:23 följande:
    Jag är så rädd att nånting ska hända bebisen innan beräknad förlossning... Har 3 vänner omkring mig som har förlorat sina bebisar 2-4 dagar INNAN beräknad datum... är så orolig..Så om man fick välja igång sättning,så kanske de har bättre koll tänker jag..Jag menar, att man sätter igång 1 vecka innan BF, eller nåt.Är jätte rädd för det..
    Men, det måste ju finnas en väldigt god anledning till att dina vänner mist sina barn! Mista sitt barn i v. 38-40 är INTE vanligt!
    Prata med din BM om detta - men jag tror inte att det är "lätt" att få en igångsättning och för det mesta säger kvinnor som varit med om det att dom hellre skulle gått över 3 veckor till istället för att göra igångsättning...
    Gravid i vecka 30!
  • 0Love0

Beror nog på hur mogen man är.

• Kickan 84

Nej, man måste ha medicinsk anledning till att få det. Antingen fysisk eller psykisk.

• 0Love0

Kickan 84 skrev 2007-12-27 15:23:51 följande:

Nej, man måste ha medicinsk anledning till att få det. Antingen fysisk eller psykisk.
    Hade inte jag
Svar på tråden Får man "välja" igångsättning??