• sophia77

Grannen klagar! Ljudisolera?

Hej.
    Vår idiotiska granne klagar på vår son som vaknar tidigt på morgonen. Vissa morgonar vaknar han såpass tidigt (innan 05) att vi inte tar upp honom utan vi talar om før honom att det fortfarande ær natt och att han ska lægga sig och sova.
    Jag blir så otroligt stressad av den galna kærringen att jag nu funderar på att flytta.
    Ett alternativ som jag dock kom att tænka på ær att ljudisolera taket. Ær det någon med erfarenhet av detta?
    Har ni gjort det sjælva och ær det svårt?
    Om ni anvænde hantverkare, hur mycket fick ni betala?
    Tack på førhand!

• Svar på tråden Grannen klagar! Ljudisolera?
  • jmmm

hyres eller köpes? frågan e om de räcker m taket för ljud har ju en förmåga att sprida sig ändå

• MymlanB

Du kan ju hälsa din granne att det är hon som ska flytta i så fall - förslagsvis till ett hus. Det lär ju inte bli tystare när din bebis blir typ tre

allvarligt talat - om man bor i lägenhet anses det vara så att man får acceptera ett visst mått av oljud - barnskrik är en sån sak som man får acceptera. Du har alltså rätten på din sida - inte hon. Saker som man inte behöver acceptera är typ fest klockan fyra på natten, hög musik osv....

Har nämligen kollat upp det här själv så jag vet. Ska leta efter länken ...

• Birgitta2

Du kan tala om för din halvtossiga granne att hon inte har rätt att klaga. Störningar som kommer av morgontidiga barn, är fullt normalt i ett flerfamiljsboende som ett hyreshus är. Sen att barnet vaknar 04.00 eller 06.00 spelar ingen roll. Däremot, när barnet växer upp och gilalr att springa runt i träskor kl 05.00... DÅ kan grannen ha rätt att klaga. Så hänvisa henne till din hyresvärd.

• Pess

Barnskrik är ljud som man får räkna med. Enl störningsjouren kan man INTE klaga på barnskrik....inte ens kolikskrik hela nätterna...Då får den som blir störd flytta

• Lii1

Men hallå då borde jag be grannen sluta fisa!!! dom fiser på toan eller i sin bostad så vi hör de VARJE gång. Ändå är de inte så lyhört men dom är dålig i magen ;)Man måste ju få låta på morgonen.Tänk dom ska jobba från kl 6 på morgonen måste ju oxå få duscha om dom behöver de innan dom åker på sitt jobb.Barn måste oxå få låta.Som någon skrev bor man i lägenhet måste man tåla lite. Jag bor i köpes.Som sagt var undra vad dom kommer säga om ditt barn börjar leker sen då ;) Det är jobbigt med barn som ska upp tidigt men du ska inte bry dig om grannen.dom kan inte vräka dig för att ditt barn är morgonpigg av sig direkt.då blir nog tanten utskrattad om hon klagar ;) även jag om ja skulle be min granne sluta fisa hela tiden ;)

• Lii1

men som sagt var det finns alltid någon som aldrig är nöjd ju ;) hur man än gör.. lycka till men bry dig inte om att isolera.de kan ju hon göra om hon tycker de låter för mycke o hon inte kan sova

• Birgitta2

Jösses, när jag ligger i min säng, så hör jag granngubben ovanför kissa i toaletten. och det hörs högt! Skall jag gå upp och klaga för att han lättar på trycket?

• sophia77

Skønt med lite stød från er tjejer. Vi ska dessutom ha ett barn till i vår så då blir det ju inte direkt mindre størningar...
    Vi har en bostadsrætt i Norge och hær ær reglerna i stort sett desamma som i Sverige. Vår son har rætt att skrika men mitt problem ær att jag blir så stressad av hennes bankande. Om vi ska flytta så måste det ju bli till ett radhus/hus och det ær ca 1 miljon dyrare och det var dærfør jag tænkte på att ljudisolera. Mest før min egen del egentligen.

• Birgitta2
    sophia77 skrev 2007-12-17 16:04:18 följande:
    Skønt med lite stød från er tjejer. Vi ska dessutom ha ett barn till i vår så då blir det ju inte direkt mindre størningar...Vi har en bostadsrætt i Norge och hær ær reglerna i stort sett desamma som i Sverige. Vår son har rætt att skrika men mitt problem ær att jag blir så stressad av hennes bankande. Om vi ska flytta så måste det ju bli till ett radhus/hus och det ær ca 1 miljon dyrare och det var dærfør jag tænkte på att ljudisolera. Mest før min egen del egentligen.
    Du, ett tips, sätt upp ett anslag nere i porten där du "på förekommen anledning så hemskt mycket ber om ursäkt ifall ditt barn vaknar tidigt och för oväsen, men att du tyvärr inte kan göra något åt det". Det brukar få tyst på många tjatiga tanter.
  • johannaringer

Att hon bankar borde ju i såna fall vara något som NI borde klaga över..

Skønt med lite stød från er tjejer. Vi ska dessutom ha ett barn till i vår så då blir det ju inte direkt mindre størningar...Vi har en bostadsrætt i Norge och hær ær reglerna i stort sett desamma som i Sverige. Vår son har rætt att skrika men mitt problem ær att jag blir så stressad av hennes bankande. Om vi ska flytta så måste det ju bli till ett radhus/hus och det ær ca 1 miljon dyrare och det var dærfør jag tænkte på att ljudisolera. Mest før min egen del egentligen.
  • Aros

Vaddå, bankar hon i väggarna när hon tycker ert barn stör? Då är det snarare HON som riskerar att få flytta. Bor man i flerfamiljshus får man tåla lite, speciellt från småbarn. Passar det inte finns det fina små stugor på landet.

Birgitta2: eek! Samma sak har vi. Låter som grannen står bredvid våran säng när han står och pissar där uppe. Bor i radhuslght (hyres) som är som pappkartonger. Här får man verkligen inte var ljudkänslig.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Melly
    sophia77 skrev 2007-12-17 15:09:19 följande:
    Hej. Vår idiotiska granne klagar på vår son som vaknar tidigt på morgonen. Vissa morgonar vaknar han såpass tidigt (innan 05) att vi inte tar upp honom utan vi talar om før honom att det fortfarande ær natt och att han ska lægga sig och sova. Jag blir så otroligt stressad av den galna kærringen att jag nu funderar på att flytta. Ett alternativ som jag dock kom att tænka på ær att ljudisolera taket. Ær det någon med erfarenhet av detta?Har ni gjort det sjælva och ær det svårt?Om ni anvænde hantverkare, hur mycket fick ni betala?Tack på førhand!
    Fast att jag skulle inte vilja låta mitt barn ligga och skrika i sängen bara för att det vaknade innan jag tyckte det var dags. Är ju många små barn som vaknar tidigt runt 5-tiden det har min dotter oxå gjort under perioder.

Så att om det är så att han får ligga och skrika så mycket att ni funderar på att ljudisolera så tycker inte jag att det är rätt mot honom faktiskt.
  • Britha

Vi har en kärring i vårt hus som klagar över att våran son på 6 mån skriker också, även på dagarna. Hon brukar slå och banka på när han skriker. Hon har verkligen inget att säga till om, hon är en sådan som går runt och kollar allt här i huset och tror att hon är boss här i huset. Så härligt att hon inte har ett skvatt att säga till om när det gäller hans skrik iaf.

• Lii1

samma här jag hör dom när dom båda går på toan,;) sen lägger dom av brakare ;) låter ju som de ska lukta ganska ordentligt hos dom som bor granne me mig. man måste låta folk vara ifred även fast man bor uppe på varandra eller vägg i vägg. inte våra liv utan deras så länge de inte går till bråk o misshandel mm

Birgitta2 skrev 2007-12-17 15:48:55 följande:
    Jösses, när jag ligger i min säng, så hör jag granngubben ovanför kissa i toaletten. och det hörs högt! Skall jag gå upp och klaga för att han lättar på trycket?
  • Lii1

men hon får väl flytta tycker jag.men har du bankat tillbaka nån gång? de skulle jag göra på en gång då.för då kan hon kanske skämmas.annars så gå o fråga hene va de är med henne.sen kan du göra lika om du hör henne så som släppa en fis i sin bostad ;)

• lenlag

Hur bor ni?

Bor man i flerfamiljshus så får man fanimej (ursäkta ordvalet) tåla att det låter. Klarar man inte av att ha grannar som låter (visst, det är en annan sak om grannen testar stereon klockan 05 på morgonen) så ska man ha en ödslig stuga långt ut i skogen.

Och med tanke på hennes bankande: När barnet börjar gå, lär honom att hoppa

Jag är själv norsk och vet att det i stort sett är samma regler i norge som i sverige

• Godisgossen

Allvarligt talat din granne måste ha problem, alla vet ju att barn låter och det blir inte lugnare de närmaste åren....
    Hälsa henne lev o låt leva eller bara skit i henne, ni har rätt att få vara ifred o kan hon inte leva med barn i huset så får hon svårt att hitta nånstans att bo, för ingen lär flytta på sig för hennes skull....
    Ska ni ljudisolera taket så får hon stå för notan, för det hon kräver är orimligt... LYCKA TILL

Svar på tråden Grannen klagar! Ljudisolera?