• martinii

katterna har blivit ovänner!

har en hane på 2 år och en hona på 1år. De har alltid älskat varandra, hanen har tagit hand om den lilla som en liten bebis, och stått ut med hennes framfarter. Nu har han också börjat bli lite lekfull av sig för en gång skull, och det trodde jag skulle vara bra så de kunde leka lite med varandra också, men det blir inte lek av det. de slåss hela tiden! ena stunden kan de ligga och gosa med varandra och nästa stund är det vilt slagsmål och skrik, och man måste rädda den som hamnat underst för dom inte ska skada varandra. varför denna vändningen??? fattar ingenting! måste passa ju passa dom hela tiden!

• Svar på tråden katterna har blivit ovänner!
  • Ylva 80

kommer du inte ihåg hur killarna drog tjejerna i håret när man gick i mellanstadiet och puberteten börgade göra sig påmind.........

• martinii

Ylva80 --- tror du det hoppas du har rätt, vill ju inte behöva sära på dom. hade ju inte kunnat lämna ifrån mig någon av dom, de e ju båda mina bebisar

• AnnaGBG

Mina katter hatade varandra ett bra tag just efter att de blivit kastrerade, kan det vara det...? Och även när jag trimmar dem är de sura som fasen på varann ett par dagar... De känner väl inte igen varann då...eller nåt...

Men som sagt, det kan ju vara det att den lilla katten har blivit könsmogen...?

• Ylva 80

min hanne är 2 1/2 och honan 1 1/2 så jag förstår vad du menar...

ena sekunden bråkar de som värsta och nästa så ligger de på varann och sover. Ganska gulligt faktiskt. Inte heller jag skulle kunna lämna bort mina bebisar.

• martinii

båda är kastrerade, honan bara för några veckor sen. kan ju va det...
    ska man bara låta dom sköta det själv eller ingripa när det går för långt? hur gör ni med era? de e som bråkande syskon

• AnnaGBG

Jag sprutade lite vatten på dem ( gick inte att få isär dem utan att bli helt sönderriven ) när de vrååålade av smärta. Oftast lät jag dem dock vara och bråken efter kastreringen gick över på ca 2 veckor.
    Lukten ändrar väl hos dem när de kastrerar så det tar kanske lite tid att komma underfund med att det ju är samma gamla kompis, liksom.

• Ylva 80

först så skällde jag på dem och försökte få dem att sluta men det gick inte så bra. Sen så skällde jag på hannen för att han alltid va på honan som såg skräckslagen ut, tills jag en dag såg att hon slog mot hans pung och när han skulle ge igen så la hon sig ner och pep ynkligt......

Mycket utstuderat om jag får säga det själv. nu så får dom sköta det själva och det går sällan överstyr.

• martinii

Ylva 80 --- som jag skrattade när jag läste om din hona! Vilken liten fuling

• Zenobia

hehe så dom är dom små liven.
    mina biter varnadra i fötterna när dom busar eller svansen.

var hos vetrinären emd hunden häromdan och frågade då om min ena katt som inte mår bra pykiskt då. han har dagar han mår pyton och dagar han är en kattbebis osv.
    så berättade hon att det finns en sak man sätter i kontakten och som sprider ut lukt och som katter ska gilla och harmoniserar hemmet. vet inte om den funkar och den var rätt så dyr kostade runt 350 kr.
    fanns i spray också.

funderar på att testa den och se om det funkar, täntke börja med sprejen först.

• felicia6

Jag har två katter. Findus som är tre år till midsommar, o Fia som
    är 2 år nu i maj.
    Fia är oxå findus dotter så hon har funnits i hans liv sen hon var 12 veckor gammal.

Dom tar hand om varandra o gosar o tvättar varann, men ibland är det gap o skrik och då slåss dom verkligen.
    Min sambo har hela tiden velat som du ts, gå in o bryta, men jag har förbjudit honom, och sen 5-10 min senare är det lugnt.
    Dom måste lära sig själva att lösa deras bråk.
    det är ungefär som att gå in o avstyra bråk mellan barn.. barn måste oxå lära sig att lösa det själva.
    Ser man däremot att katterna får sår o det är SÅ illa, så är det självklart att man ska gå emellan..
    Men oftast låter det värre än det är...

• MuminMy

Har två systrar (samma kull) och då bråkar så tussarna ryker ibland Jag säger till om det ser ut att gå helt överstyr men annars låter jag dem sköta det själva, de blir ju sams igen Känns som att de ökar om det regnat några dagar och de inte kunnat vara ute... som att de blir rastlösa och det enda de kan hitta på då är att slåss

De är riktigt fula ibland, kan ligga och lurpassa på varandra under soffan eller bakom en gardin... igår hoppad den ena tjejen från typ halva trappan rakt ner på den andra - som blev lite förvånad - men var snabb på att ge igen.. Kamikazeeeee!!! typ *asg*
    /my

Svar på tråden katterna har blivit ovänner!