Asperger och sexualitet
Vet inte riktigt var jag ska lägga detta inlägg eftersom det egentligen inte handlar om barn...
Min sambo och jag har varit tillsammans i 3½ år. Han har en dotter på 7 år som har en "lindrig" form för Asperger.
Nu är det så att man misstänkter att även min sambo har Asperger. Han började själv förstå att han kunde ha det när utredningen på hans dotter började.
Mycket "föll på plats" för honom så att säga.
Det är så mycket som stämmer in att dotterns habiliteringsteam gett honom kontakt med kurator och psykolog han kan prata med.
Nu till "problemet"...
Asperger finns där ju alltid men det han kommer in i perioder där han blir mer avståndstagande mot mig. Han säger att han känner sig deprimerad och jag tvivlar inte på att han har det jobbigt.
Jag vet att han älskar mig, vi har pratat mycket omkring detta men det är bara så jobbigt även för mig ibland.
Jag känner mig väldigt ensam dessa perioder.
Samlivet blir reducerat till ett minimum.
Senaste 5 veckorna har vi varit tillsammans 2 gånger, båda på mitt initiativ.
Mycket är just detta att han inte tar initiativ. Han säger själv att det är svårt för honom. Inte bara i samlivet utan även annars.
Vi har kämpat i 1½ år för att bli gravida.
Jag är nu i v.15 och han blev lika överlycklig som jag när vi äntligen lyckades. Han följer med till BM.
Men, han har aldrig brytt sig om själva "magen". Inga klappar eller smekningar på den. Det är precis som han inte klarar av att ta det initiativet.
Det har tom gått så långt att jag blir ledsen när han tar initiativ till att gosa med sina barn. Inte för att jag missunnar flickorna någonting, absolut inte!
Men, det gör ont att han tar initiativ till fysisk kontakt med dem men inte verkar kunna det med mig och "magen".
Finns det någon här som har egna erfarenheter hur det är att leva med en person som har Asperger? Hur fungerar samlivet?
Finns det några anhöriggrupper?
Jag älskar min sambo oerhört högt. Det finns inga tvivel om att han är rätt man för mig och jag stöttar honom så mycket jag bara kan.
Ibland blir dock även jag trött och ledsen.
Känner mig inte attraktiv, känner mig bortglömd och oälskad även om jag VET att det inte är fallet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-17 16:04:45:
Ska kanske tillägga att överskriften blev lite missvisande. Det är ju Asperger och INTIMITET jag undrar över.