• Bellizzzzz

Prick test

Vet ej om det är rätt tråd.

Jag har en son på snart 1år
    och vi vet att han är överkänslig mot Tomat & Paprika samt mot mjölk.
    När kan man göra pricktest för att se om han är allergisk?

och vart vänder man sig?

//Puzzzzzzzzzz

• Svar på tråden Prick test
  • evova

du vänder dig till sjukhuster eller husläkaren

• Chanteuse

Vi vände oss till vårdcentralen som remiterade våran 17 månder gamla till barnmottagningen.

• Hannah76

Ni kan få remis från er läkare.
    Hur har han reagerat? Många barn reagerar på tomat, paprika o jordgubbar de första gångerna de äter det.

• beavies

Vi testade vår dotter mot allergier vid 1 års ålder, då tog de blodprov. Förstod att man måste vara äldre för att de sku kunna göra pricktest.

• Bellizzzzz

Tomat och paprika är mest röda prickard och hand kliar som tusan på det.

Det är mest mjölken som jag är rädd för.
    Vi åt stuvade makaroner till middag igår och efter 1timmae så börja han gallskrika som tusan och spände magen hela tiden.
    Han driker inte mjölk ofta alls mest mjölk i matlagningen och det har blivit så här fler gånger nu.

//Puzzzzzzzz

• forever young

Låter som att han är laktos intolerant. Vissa får ont i magen och en del blir dålig i magen och luktar ***
    Jag skulle råda dig att undvika mjölk eller ge låglaktos mjölk tills du har varit med honom på en utredning.

• Tozza

Våran dotter gjorde sitt första pricktest när hon var 6mån, har gjort 3 till sen dess och det senaste i fredags, hon är nu 1½år. Via BVC eller vårdcentralen kan de remittera till allergi läkare, eller kanske beroende på var man bor så kan man ringa direkt till en allergiklinik (vi har allergicentrum här som man kontaktar direkt om man vill göra tester).

Tyvärr är inte pricktesterna 100% tillförlitliga, inga av de pricktesterna vi gjort har visat på allergi, men vi har fått göra ett annat test som har visat på mjölk, vete, råg och ägg allergi, och det som man går efter mest är ju om barbnet blir bättre när man uteslutit ett visst livsmedel som man misstänker är orsaken till allergi.

Lycka till!

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Leksand7

Vår son pricktestades mot komjölksprotein vid 7-8 månaders ålder. Remiss fick vi via bvc. Pricktestet va jättepositivt så det va ingen tvekan om att det va som vi trodde att han inte tål mjölk!

• Wildawarga

hej vi gjorde pricktest på vår dotter när hon var 2år å 3 månader, för nöt och pälsdjur. Vad jag har lärt mig är att det ger utslag om du är överkänslig men att hur pass överkänslig eller om det kommer växa bort eller förökas är inte klart förrän du passerat 3. så det är alltid bra att göra nytt prick test när barnet blivit äldre. Många allergier utvecklas i 3 års ålder...

Men vi fick en tid via akuten till barnmottagningen eftersom hon reagerade på jordnötter, och då var det genom att hennes farfar och pappa ätit det och sen tog på henne var vid stora blämmor slog upp på henne inom loppet av 30 sekunder. Det jag tycker är lite lustigt dock är att vi inte höll på att få komma upp på akuten med henne ens, förrän vi berättat att både jag och hennes pappa hade allergier. Då blev det jätte bråttom! Ha! Lustigt sätt att behandla på tycker jag. Även att hon fick i sig en choklad med nån slags nöt när vi var och köpte lösgodis och hon bara stoppade en godis i munnen utan att jag hann med och fick svårt att andas och utslag i ansiktet. Vi åker upp på akuten med henne och hon har märkbart svårt att andas, men eftersom hon hade fått nån skvätt claretyn så fick öroninflamationer, stukade fötter och annat livshotande gå före och vi satt i väntrummet med våran knappt 2 åriga dotter med andnöd pga nötallergi! Är det inte lustigt så säg! Hur ska man göra i såna här situtaioner. Kanske skulle ha ringt en ambulans...förmodligen, men det känns ju som att, hade dom kommit???...ja jag vet inte vad säger ni?

• Bellizzzzz
    Leksand7 skrev 2007-12-18 15:12:58 följande:
    Vår son pricktestades mot komjölksprotein vid 7-8 månaders ålder. Remiss fick vi via bvc. Pricktestet va jättepositivt så det va ingen tvekan om att det va som vi trodde att han inte tål mjölk!
    hur blev han som person när han hade fått i sig mjölk?
    //Puzzzzzzzz
  • Leksand7

Han hade jätteont i magen och skrek jämt och va aldrig nöjd, detta pga den mjölk jag åt och han fick i sig via amning. När han fick i sig direkt tex via gröten så var det främst genom stora nässelutslag i HELA ansiktet och halsen. Det va så vi förstod att det var nåt han inte tålde!

• Miss Lau

När min dotter var så liten tog de bara blodprov eftersom vår läkare sa att pricktest ofta visade fel på små barn. Sen gjordes pricktest när hon var 3 år första gången.

Kontakta barnläkarmottagningen eller husläkaren.

• MammaNova

Vi blev nekade pricktest. Men fick glutentest som ej visade ngt. Däremot bad de oss att nästan helt undvika fullkorn o Nova e mkt bättre även om hon lätt blir dålig i magen.

Svar på tråden Prick test