• jagälskarallaminabarn

Sanning eller myt: Har alla nyfödda blåa ögon?

Hejsan!

Jag är i v 31 med tvillingar och har kommit på att jag hört av någon (minns inte vem) att alla nyfödda ska ha blåa ögon oavsett om det blir deras "riktiga" ögonfärg eller inte. Är nu nyfiken på om detta är en myt eller sant? Självklart kommer barnen vara lika älskade oavsett ögonfärg, kan bara inte låta bli att vara nyfiken ändå. Om det är sant: Hur lång tid tar det innan barnet får sin "rätta" färg på ögonen? Tack så jättemycket för alla svar på förhand!

M V H Ulrika

• Svar på tråden Sanning eller myt: Har alla nyfödda blåa ögon?
  • Tess2

MYT! Min pojkes ögon var mörkt grå. De går mer och mer mot brunt nu (han är 4 1/2 mån). I början var det inget brunt i dem, men definitivt inget blått heller.

• angel2003

Det är en myt att alla barn föds med blåa ögon.
    Men det är vanligt att barn föds med blåa och att de ändrar sig till tex bruna sen. Fast de kan födas med bruna också, särskilt om de är mörkhyade.
    Min son föddes med bruna ögon.

• maryflary

min dotter föddes oxå med bruna ögon fast det var som ett stålblått skimmer över dem i början som har gått bort nu

• Makaroner

Båda mina pojkar föddes med blå ögon, nu har båda blå ögon med bruna inslag. Melerade som jag

• Lilja84

min dotter hade också typ stålblåa ögn . såg ut som en alien typ .. men det ändrade ganska snabbt .. idag har hon ultrabruna ögon (11 månader gammal)

• norgesessan

sonens var så mörka, nestan svarta.....det tog tid innan dom blev blåa, och det är dom fortfarande...jag själv har brungröna ögon, jag vet tyvärr inte om jag hann få blå ögon.

• Li78

min son föddes med nästan svarta ögon. jag tror att de var så mörkblå att de såg svarta ut, pluss att pupillen var så stor att den nästan täckte hela ögat.

• Björkeli

Men egentligen är väl det inte så att de födds med blåögon, utan snarare som ovan skrev att de föds med ett blått skimmer över ögonen. O att det är det som bleknar o så kommer den riktiga ögonfärgen fram, den som legat där bakom hela tiden.

Min äldsta föddes med "blåögon" men redan på bb kunde jag se i ljuset att de var bruna i grunden.

• boolie

Kanske inte sådär VicksBlå-blåa, utan mer blåsvarta (dvs. väldigt mörka). Jag har också hört det där och så var definitivt fallet med dottern.
    Det tog åtminstone 3,5 månad innan ögonen ljusnade, men tycker att ögonfärgen fortfarande inte har stabiliserats ännu (hon är 6 månader).

• Firren

Min äldsta hade svarta ögon nästan som sedan snabbt blev mer och mer bruna. Tvåan hade bruna från början. Det bruna lev mer och mer klart för varje vecka. I början lite grumliga.
    Sista hade blåa från början som har blivit klarare och lite ljusare. Och hon kommer garanterat bli blåögd.
    Mina har haft "sin" färg tidigt.

• Kroky

Har fått förklarat från en läkare att alla bebisar har blåaktiga ögon i alla fall första tre månader och för de som helammas kan dröja lite mer men oftast vid ca 3 månader ålder vet man den slutliga färgen!

• Tripplis

MYT! min storing hade choklad bruna från början
    men den lilla hade klar blå o har fortf det

• Ankan77

Min dotter hade mörka, nästan svarta ögon när hon föddes. Nu har hon mörkbruna och är 3,5 mån.

• angel2003

Alla barn har inte blåaktiga ögon heller, min son hade tydligt bruna, det fanns inte det minsta blått i dem.

• MissLilo

jag och alla mina syskon föddes tvärtom med bruuna ögon av någon konstig anledning. " av oss idag har fått blpå ögon.

Min dotter hade däremot klarblå, och har nu snarrt 5 månader gammal, bruna ögon.

• betsla

Tova föddes också med väldigt mörkt grå ögon, nu har de ljusnat. Hon är snart 4 mån.

Svar på tråden Sanning eller myt: Har alla nyfödda blåa ögon?