• Nikhita

Hur gör jag med julgranen?

Hej!

Har precis köpt min första julgran och nu står den på balkongen. Min mamma sa att det är bäst att ha den där i en vecka innan man tar in den, för att den skulle må bättre inne då?
    Är det så? Elle rkan jag ta in den nu?

• Svar på tråden Hur gör jag med julgranen?
  • NizzY

jag skulle aldrig fixa att ha min gran ute, jag vill ju pynta det med detsamma, vattna den bar amorgon och kväll så borde det överleva julen i alla fall

• Birgitta2

Klart du kan ta in den redan nu. Men se till att det ALLTID finns vatten i granfoten. Gärna med ett par sockerbitar i. Av nån anledning gillar granar det. Men låter du granen torka ut, så finns risken att den börjar barra, och det är hopplöst att bli av med det.

Din mamma anser, som många andra, att granen behöver acklimatisera sig genom att stå ute på balkongen ett tag. Det kan i och för sig vara riktigt, men logiskt sett får den ju inget vatten... själv sätter jag in den direkt. Jag har alltid kungsgran vilka inte barrar ett enda dugg om man sköter den hyfsat.

• Nikhita

Ok, tack för rådet. Man måste väl vattna den varje dag? Den är rätt törstig?

• Birgitta2
    Nikhita skrev 2007-12-17 19:14:54 följande:
    Ok, tack för rådet. Man måste väl vattna den varje dag? Den är rätt törstig?
    Känn efter med ett "långt" finger varje dag så den inte är torr. Och så lägger man sig på golvet med halvfull flaska (annars skvimpar hälften ut när man vinklar den) och fyller på foten. Och så nån sockerbit till
  • pajas01

jag gjorde så med sockerbit men ah mitt träd drack inge vatten och de är inte de lättaste att få bort vattnet så de hade ju typ jäst å lukta skit.. så kolla så att din gran dricker vatten innan ni släger i en sockerbit så slipper de lukta jäst..

• Mickaann

Tack för den här tråden! vi har oxå köpt gran idag!!! då vet jag hur vi ska göra!!!

• Arne Bus

Vi brukar alltid såga av en liten bit av granen längst ner precis innan vi tar in den och sätter den i foten. Precis som man snittar om vissa blommor ibland. Inbillar mig att den kan dricka vattnet bättre då. Ingen aning om det är så, min morfar alltid gjorde så när jag var liten. Det har liksom hängt kvar. Det verkar funka iallafall, för jag har aldrig haft någon gran som barrat speciellt mycket! Lycka till med din gran TS och god jul på dig!

• pajas01

arne bus.. jo så gör vi också om den ser förjävlig ut där nere.. men jag brukar be dem kapa den där nere så att den är fräsch så slipper man mecka med de på balkongen.. gjorde de förra året och de såg ut som kriget och ah ja va tvungen att ta bort allt trall golv för jag hade lika mycke gran där under ehhe

• Nikhita

Jag har ingen såg hemma, men det blir nog bra

Granen är fortfarande ute på balkongen, den törstar inte ihjäl där ute va?

Svar på tråden Hur gör jag med julgranen?