• Anonym (Orolig!)

Viktuppgång eller viktnedgång med Citalopram???

Jag har fått utskrivet Citalopram. Jag berättade för läkaren att jag är livrädd för att öka i vikt då jag redan har en hel del övervikt.  Han sa att man snarare går ned i vikt eller inte märker någon skillnad alls. Så sökte jag på nätet och hittar en massa om folk som gått upp massor i vikt med Citalopram!?!?? Jag hetsäter men kräks inte så jag har ökat mycket i vikt. Nu blir jag jätteorolig över att öka mer! Läste någonstans att Fontex är det enda man inte går upp i vikt av?

Erfarenheter? Vad ska jag göra? Jag fixar verkligen inte att gå upp ännu mer i vikt!! Kan jag be att få byta till Fontex?

• Svar på tråden Viktuppgång eller viktnedgång med Citalopram???
  • Anonym

Skitsnack från din läkare, många jag känner har gått upp i vikt av dom + många andra antidepp mediciner. Fluoxetin är den du ska äta om du inte vill gå upp mer. Den enda på marknaden som lovar och håller det.

• Anonym (Orolig!)

Anonym:

Aj då.. Skit också. Vet du om Fluoxetin och Fontex är samma sak? Känns lite "löjligt" att be att få byta medicin men det är så viktigt för mig det där med vikten.

• Anonym

Jag äter fluoxetin (samma som fontex) Jag har visserligen inte gått upp i vikt men skulle lätt kunna göra det då jag är konstant sugen på bullar och kakor...

• k girl

Anledningen till att man kan gå upp i vikt är att mättnadssignalerna blir lite långsammare. Det går alltså att förebygga viktuppgång genom att fylla ut med rotfrukter och vatten och genom att tänka på att äta sakta. Jag ber om ursäkt för att det här låter hårt, men hetsäter du lär du faktiskt inte märka någon skillnad eftersom du i alla fall har satt mättnadssignalerna ur spel.

• Anonym (c)

Min man äter Citalopram sedan augusti och han har inte gått upp ett gram. Tyvärr kan jag säga för han skulle behöva det. Han äter precis som vanligt och har inte sagt något om något sötsug eller så.

• Anonym

Alla reagerar ju verkligen inte lika på medicinerna! Oftast är det ju de som är missnöjda som skriver på nätet och hörs mest! Läkaren har säkert mer statistiska fakta att gå på om han säger att de flesta inre går upp i vikt. Och som sagt det är inte medicinen i sig som gör viktökningen utan ökad aptit och därmed att man äter mer.

Jag har ätit citalopram och gick inte upp i vikt och fick inte ökad hunger. Tyvärr hjälpte den inte för min ångest dock...

• systersandra

Jag tyckte snarare tvärtom, fick mindre aptit med Cipramil (citalopram). Remeron gick jag däremot upp med. Fluoxetin ( samma som fonex ) gick jag ned med

• Anonym

Jag gick ner 7 kilo när jag började med citalopram. Kunde verkligen inte äta pga illamåendet och när de första veckornas biverkningar började avta så visst gick jag upp ett par kilo igen men totalt sett låg jag ändå på ett par kilo under min normala vikt. Detta under ca 1 års tid.

• k girl

Sen en annan sak man ska tänka på... Viktnedgång är ett symptom på depression eftersom man kan tappa aptiten (liksom sexlusten, man får sömnstörningar och andra kroppsliga funktioner blir störda). Många går ner i vikt av det (jag gick ner 15 kg). När man då börjar äta antidepressiva och mår bättre kan man alltså få tillbaka aptiten - och vad händer? Jo, man går upp i vikt.

• Anonym (Orolig!)

Tack för alla svar. Ska iallafall pröva Citalopram nu och se hur det blir. Min aptit har ju snarare ökat nu när jag haft det jobbigt så kanske minskar den och innebär då en viktminskning istället. Bara hoppas och se.

Svar på tråden Viktuppgång eller viktnedgång med Citalopram???