• Mittypop

Kaffe/ Coca-cola??

Jag vet ju att man ska dricka max3 koppar kaffe om dagen då för mycket koffein inte är bra för den lille, men hur är det med coca-cola?
    Har hört att det ska innehålla mer koffein än kaffe?
    Finns det nån riktlinje på hur mycke coca-cola man kan dricka??

• Svar på tråden Kaffe/ Coca-cola??
  • Runguska

Jag räknade lite i början minns jag och tror att jag landade på att det var okej med tre burkar om dagen. Min gravidetshjärna kan dock ha räknat grovt fel så någon får gärna korrigera mig.

• beadis

med måtta..precis som med allt annat

• Runguska

Det är alltså räknat på koffeinet, socker och sådant är ju heller inte så bra att få i sig för mycket av.

• Kimi poika

cola ska innehålla kmindre koffin än kaffe.. men då finns de ju andra ämnen i cola som inte finnsi kaffe. massa socker tex.. :)

• pixeltrasher

Nu vet jag att man itne ska overdriva, men.. koffeinfri coca cola e ju sotad med sotningsmedel, vilket de sager inte ska va nyttigt nar man e gravid. Sa vad e da "varst", att fa i sig koffeinet fran en cola, eller aspartamet (eller vad de nu sotar med) fran en koffeinfri cola?

• JLS

Coca cola ska man nog inte dricka för mkt av i varje fall, men skulle vilja tipsa om julmust som har lite samma smak (för vissa) men det finns flera sorter som inte innehåller något koffein alls

Vårt lilla mirakel...
  • JLS
    pixeltrasher skrev 2007-12-27 17:37:42 följande:
    Nu vet jag att man itne ska overdriva, men.. koffeinfri coca cola e ju sotad med sotningsmedel, vilket de sager inte ska va nyttigt nar man e gravid. Sa vad e da "varst", att fa i sig koffeinet fran en cola, eller aspartamet (eller vad de nu sotar med) fran en koffeinfri cola?
    Skulle gissa på att sötningsmedlet är värst, om man blir tvungen att välja bör man nog välja koffeinet framför sötningsmedlet enligt mig. Men inte heller överdriva cola-drickandet.
    Vårt lilla mirakel...
  • bambi111

Livsmedelsverket svarar så här på sin hemsida:
    Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?

Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
    Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• pixeltrasher

Julmust blir svart eftersom jag e i England, o inte bor nara ngt Ikea Men tack for informationen!

• MajochJuni

Har gått hos en kinesik läkare (inför IVF) och hon förböjd bara coca cola samt minska på kaffet. Enligt henne var coca cola värre en ett glas vin. Drack min sista cola för ett ½ år sedan.

• bambi111

Konstigt då att livsmedelsverket säger att de är okej...

• mickii

min bm sa att total 3 koppar av allt,alltså både kaffe och cola är ok att dricka på en dag som gravid. men om det råkar bli liite mer nångång gör nog inte så mkt

Svar på tråden Kaffe/ Coca-cola??