• sheeba

Åldersgräns på körkort, även då man blir äldre!

Alltså vi har en äldre man på 70+ under oss.
    Jag måste säga att vid denna ålder ev tidigare så borde de tass in för att se om de klarar av att backa, fickpakera ja allt vad man nu gör varför inte lite terori också?
    Menar de som tog sitt körkort på 60 talet eller tidigare kan ju inte ha samma information som det de lär ut nu.
    Jag har själv inget körkort så ni får rätta mig om jag har fel, det kanske är så man får göra diverse prov efter en viss ålder.
    Sedan tycker jag att efter ca 65 års ålder så ska man göra detta test var 5 år. Det handlar ju ändå om ren säkerhet. Reaktionsförmåga och synen försämmras som vi alla vet med tiden.
    Kuggar man på provet kan man ju få en chans att klara det igen och körkortet blir indraget tills det man har klarat det.

Nåja varför jag tänker mer och mer på detta är pga denna man vi har under oss.
    En kväll kom sambon gående och han såg hur mannen stod och bedömde bilen.
    Hm jo den står bra så sedan gick han. När sambon kollade stod den ca 1 meter ut från trottoarkanten.
    I förrgår hade han fickpakerat så fint så halva bilen(bak) stod på trottoaren och resten snätt ut på gatan. Förstår inte hur han lyckas köra.
    han ställer bilen hur som helst. Vist bilens står stilla och kan inte göra någon skada, kanske böter men jag vill ärligt inte komma gåendes och han kommer körande.

• Svar på tråden Åldersgräns på körkort, även då man blir äldre!
  • strojes

Håller med dig sheeba. Man ska ju förnya körkortet vart tionde år och efter en viss ålder borde syntest mm göras för att man ska få nytt kort, och om man vill köra i hög ålder ska sådana tester utföras oftare.
    Min farfar är över 80 och han förnyar sitt körkort när det går ut för att det är billigare än att fixa ett vanligt ID-kort (han har dock inte kört bil mer än en gång de senaste 10 åren).

• LillTållon

Håller fullt med dig TS! Pensionärer (alltså dom över 70) och mopedister är det farligaste som finns! Och visst... det finns dom som kan köra helt felfritt... men då är det ju dom som är så otroolit försiktiga! Kör 50 på 80 typ! Å det är en ganska stor fara i traffiken det med! Och så är dom så oberäkneliga!

• Elli47

Javisst borde äldre också kollas, de som har lastbilskort kollas ju vartannat år tror jag efter att de fyllt 50 eller vad det nu var... Samtidigt måste jag säga att alltför många unga killar är en kategori som är jag LIVRÄDD för i trafiken, de tror att de är odödliga och att alla andra också är det. De kör som j-a idioter utan nån hänsyn till något.

• AnnaGBG

Absolut! Dagligen ser jag gamla tanter/farbröder som vinglar fram på gatorna och ser ut som om de knappt lever. Men kör bil - det gör de!

• LillTållon

man ser många hemska exemplar när man är ute på vägarna! inne i städerna är det ju hemskt när dom inte vet vad enkelriktat är! Har nämligen mött en herreman i 70-80 års ålder som kom emot i fel riktning! å d var ingen höjdare! FÖrklarade nog åt honom att han körde åt fel håll! Men han sa bara att han inte hade märkt skyllten!

• sheeba

Ja där finns ju unga som kör vårdlöst helt klart men de gör ju det för andra orsaker som man gör när man blir äldre.
    Som min morfar var en av de som verkligen skulle lagt körkortet åt sidan många år innan.

• Schnauser

Håller med om att äldre förare ska testas angående syn och reaktioner. ...och kanske köra med någon som bedömer deras körförmåga. Att äldre ska göra om teoriprovet tycker jag nog inte. Att hålla sig a jour med vilka trafikregler som gäller och vilka nya som kommer, tar man väl till sig vartefter de dyker upp. Ja, en ansvarsfull bilist ser ju till detta. Om jag en gång har tagit ett körkort, vilket i dagsläget är snordyrt, vill jag inte bekosta teorilektioner och prov en gång till.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
Svar på tråden Åldersgräns på körkort, även då man blir äldre!