• Anonym (trött)

Delad vårnad, Fråga om ekonomi! HJÄLP

Vi har delad vårdnad om son 7 år. Han bor alltså halva tiden här och halva tiden hos sin pappa.

Vi har väldigt olika inkomster, jag får ut 11000 i månaden och han ligger runt 30-40000.
    Barnbidraget kommer till mig och sonen är skriven här.
    Alltså räknas hans fritidsavgift på mig, 220:- i månaden för att det är ju inkomstbeprövat.

Jag har fått hela barnbidraget, men då betalat fritids, alla aktiviteter (fotboll,dans,sim) köper även hans ytterkläder och betalar saker kring honom. Så barnbidraget går åt varje månad!

Men nu ska vi dela på barnbidraget och räkningarna, helt ok för mig.

Men så säger jag att fritids är så lågt för att det är inkomstbeprövat om sonen varit skriven hos honom så hade den legat på 800:-.
    Då blir han arg på mig..
    Vill bara betala mig 100:- för fritids i månaden.

Tycker det är så småsint, den det drabbar är ju sonen! Eftersom han här inte alls får samma standard.

Vad ska jag göra...

• Svar på tråden Delad vårnad, Fråga om ekonomi! HJÄLP
  • Anonym (trött)

någon

• Kajee

Ta kontakt med familjerådgivningen i din kommun och boka en tid för att reda upp ekonomin ordentligt så har du papper på det sen.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (trött)

bra tanke, men låter det rimmligt att vi tar halva barnbidraget var och sedan betalar halva räkningarna?

• Kajee
    Anonym (trött) skrev 2007-12-17 19:49:52 följande:
    bra tanke, men låter det rimmligt att vi tar halva barnbidraget var och sedan betalar halva räkningarna?
    Jag gör så här tillsammans med exet: Vi har ett gemensamt konto dit barnbidraget går. Därifrån betalar vi fritids (förut dagis), fritidsaktiviteter, jackor, skor, cyklar och andra saker som vi först måste vara överens om.
    Men vi har den här överenskommelsen nedskriven (som gjordes hos familjerådgivningen) för att det inte ska bli något tjafs, vilket är jättebra.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • ninanell

Även om ni delar på barnbidraget beräknas dagisavgiften på boföräldern, alltså den barnet är skriven hos.

Bli vegetarian - och upptäck allt det fina som följer med det.
  • ninanell

Ja, såklart är det rimligt att dela på räkningarna. Även kostnader för aktiviteter, större inköp. Han ska såklart bidra där med sin hälft.

Bli vegetarian - och upptäck allt det fina som följer med det.
  • MariaE

fritids får ni ju varsin räkning på... så det är ju bara ringa och säga att du vill betala för dina två veckor och pappan för sina. då går det efter eran faktiska inkomst.

• Anonym (trött)

Super med tips tack alla!!

tack maria ska kolla de!

• Anonym

När min son hade dagis hade jag och exet delad räkning där. Alltså, de veckor sonen var hos mig betalade jag BARA för dessa beräknat på min inkomst. När han var hos pappa betalade han beräknat på sina veckor. Du borde alltså kunna få delad räkning, ring din kommun och tala med dem. Så till vidadet inte skiljer sig från kommun till kommun.

• Anonym (pappa)

Du bör kunna söka underhållsstöd hos FK om du har låg inkomst. Sen tror jag att det finns möjlighet att stämma honom om underhåll för att barnet ska få ungefär lika standard både hos mor o far. Kolla med familjerätten.

• Anonym (jag)

Tycker att du ska ha mer i underhåll! Det ska inte vara så att barnets levnadsstandard skiljer sig så mycket, mellan de olika hemmen. Stäm honom på högre underhåll om han inte ökar det med en tusenlapp minst! Om du anser att du tjänar på att dela på barnbidraget kan du göra det, men annars är det helt ologiskt att pappan ska ta del av barnbidraget, när era inkomster skiljer sig åt så mycket. Du är aldrig skyldig att dela på barnbidraget, men hjälps man åt med räkningarna kan det ju vara schysst att göra så... Angående fritidsräkningen kan man ju göra på olika vis... Hans fitidsavgift hade ju blivit betydligt dyrare om den varit uträknad på hans inkomst. Jag hade personligen bett honom att betala hela och då ska han dessutom vara mycket tacksam för det erbjudandet. Visar han det minsta surt över det är det bara att splitta räkningen och då betala du bara 100 kronor i månaden, medans han får en räkning på kanske 700 kronor för sina två veckor. Bara att välja vilket alternativ som passar dig och pappan.

• hesama

Jag har hört att man inte kan dela upp fritidsavgiften. Avgiften skickas automatiskt till där barnet står skriven, alltså till dig. Man kan alltså inte dela upp räkningen så att du betalar för dina 2 veckor och han för hans 2 veckor..
    Visst kan du boka tid hos familjerådgivningen och höra med dom hur normerna ser ut och vad han borde betala och hur ni ska lägga upp ekonomin, men deras ord är bara rekomendationer, alltså inget som man behöver följa. Jag vet detta eftersom min syster har kollat upp allt detta..

Men visst tycker jag att det är en jättebra ide att dela på barnbidraget och istället dela på alla utgifter, det tjänar man ju på, med alla kläder, fritidsaktiviteter etc som ska betalas.

• tokelina

Jodå, man ska egentligen ha två räkningar, men ibland är de lite bekväma som har hand om det och tycker att det går bra med en räkning. Men det blir ju ett felaktigt belopp eftersom mamman ofta tjänar mindre...

• Anonym (trött)

Jo där jag bor kan de dela avgiften.
    Det som är komiskt är att han blir TVÄRARG när jag förklara att fritidsavgiften är så låg för min låga inkomst, att det finns en tanke med att den är inkomstbaserad.
    Han tycker att jag HOTAR honom, att jag undermedvetet säger att han ska betala mer...
    men de är inte det jag säger, utan försöker bara få han att inse Fakta.
    Han tyckte att sonen skulle vara skriven hos honom istället så kunde han betala hela fritidsavgiften..
    Han gör allt för att jag inte ska ha en krona mer en han av barbidraget, å då menar han på det att det är sonens pengar och han är hälften på båda ställena.

fast det skiljer nära 29000 i inkomst på båda ställena så ska barnbidraget delas på hälften..

han är så snål
    Ska boka ett möte med familjerådgivningen.
    inte för att jag ville ha massa pengar av honom, utan höra hur det ser på sakern.
    Förstår inte....jag betalar alla sonens fritidsaktiviteter och fritidsavgift, köper ytterkläderna..Detta räker barnbidraget till. Det har från augusti till nu blivit 400 kr "över" - pappan tyckte han skulle få 200 kr av dessa....

ja så är det i livet när man inte tjänar mest
    jag ska tydligen skylla mig själv enligt X
    /trött

Svar på tråden Delad vårnad, Fråga om ekonomi! HJÄLP