• buffybus

MÅSTE man ha faddrar eller sånt??

hej..

har en fundering.. vi ska döpa vårt barn i kyrkan... när han e ute och det är dags förståss. men så undrar jag.. MÅSTE man ha nån form av fadder o sånt.. eller går det bra att bara själv gå fram med barnet o pappan o döpa det och inte krångla till det lixom..

många som tjatar o vill va fadder men jag ser ingen nytta i det överhuvudtaget. vad säger ni????

blir väldigt tacksam för svar...

BF 11 feb =)
  • Svar på tråden MÅSTE man ha faddrar eller sånt??
  • Kajee

Nej det måste man inte.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • buffybus

ok vad bra...

BF 11 feb =)
  • Elli47

Nix, vi hade inga faddrar och barnen är döpta ändå :)

• Kajak

vi valde våra syskon till faddrar. Aimee har 3 faddrar.
    Tristan ska ha dop nu till januari då ska ha ha 3 st om vi har tur att få dom säga JA när vi frågar dom.
    Har redan frågat 1 person, 2 personer kvar.
    Ska fråga dom snart.

• Dinosaurien

Vår son är döpt utan faddrar. Jag tycker som du att det känns rätt meningslöst faktiskt. Vi bar själva fram honom till dopet. Det går precislika bra! Tvåan i magen lär inte få några faddrar heller. Tycker det har blivit nån sorts prestigegrej bland vänner att göra dem till faddrar...är själv gudmor åt en liten kille men ser ärligt talat liten vits med det.

• Chickmum

Vi kommer inte att ha faddrar... vi har masor med syskon och det finns ingen anledning aför oss att ha det. Känns bättre för oss att prata med dem vi vill ha som backup-föräldrar mer privat. Vi är ganska säkra på att dessa personer kan ädras över livet så vi har valt att inte välja faddrar!

Jag tror att det ofta blir så att faddrarnas enda uppgift blir att köpa presenter och det känns ju lite mysko.

• Dinosaurien

Chickmum: Håller helt med idg om att det blir konstigt då folk väljer sina kompisar som faddrar och sen flyttar man, slutar umgås, de skiljs, ja vad som helst och det känns helt knäppt att deär faddrar. Saker förändras över livet. Tanken som en gång fanns bakom gudföräldrar, att de ska ta hand om barnet om föräldrarna dör, har vi löst genom att prata med min bror vars familj vi i så fall vill att sonen ska hamna i. Det behöver de ju inte vara faddrar för. De vet ändå att vi vill det.

Svar på tråden MÅSTE man ha faddrar eller sånt??