• Anonym (sjuk?)

Huvudvärk, yrsel, illamående, magont och helkass mage...

Hoppas på hjälp från er då jag börjar känna mig lite orolig...
    Kanske är jag bara en sönderstressad tvåbarnsmor, vad tror ni?

Det började för kanske ett halvår sen, strax innan min andra dotter föddes, med huvudvärk. Vid flera tillfällen blev jag sängliggandes för att lindra värken så gott det bara gick. Detta kom och gick i kanske två, tre månader. Migrän tänkte jag och gick aldrig till någon läkare.
    Sedan blev jag yr, mådde illa och såg lite konstigt med jämna mellanrum. Vid ett tillfälle fick min karl komma hem från jobbet eftersom jag inte klarade av att ta hand om barnen pga yrseln. Inte heller nu gick jag till läkare, dels för att jag viftade bort det men också för att jag var rädd att något skulle vara allvarligt fel.
    De senaste två veckorna har yrseln ersatts av magont och diarée, främst på kvällarna. Jag har haft magkatarr tidigare och detta är en annan sorts smärta. Det strålar liksom ut från mitten av magen, precis under revbenen.
    Magsår har folk i min närhet nämnt. Vad tror ni?
    Jag vet att jag borde gå till läkare och det SKA jag!!!
    Kan det vara som så att jag inombords bär på en stress jag inte känner av? Att det hela började med huvudvärk och har nu utvecklats...
    Eller tror ni att det är en rad olika saker som inte är påverkade av varandra?
    Jag vet att ni inte kan veta, men snälla, vad tror ni?

• Svar på tråden Huvudvärk, yrsel, illamående, magont och helkass mage...
  • Anonym (sjuk?)

Någon som sitter på information måste det väl ändå finnas?!! Eller någon som har riktigt bra magkänsla kanske...

• Venna

Har du kollat ditt blodtryck?

Det låter ju helt klart som att du inte mår bra, och det är klart att det kan vara så att du är stressad och har magkatarr. Men jag tycker att du ska gå till läkaren precis som du skrev, och få det uppkollat. Hoppas du kryar på dig!

• Tilt

ja... eftersom du har så spridda symptom som huvudvärk, körig mage och yrsel så skulle jag tippa på stress, oro, ångest, men den "diagnosen" kanske man inte ska sätta innan man har blivit uppkollad.
    Annars är det ju typiska symptom för stress, oro och ångest.

Men ta en sväng till doktorn vettja. Jag antar att du går och stör dig på att må dåligt också, det gör stressen osv bara värre, men innan man försöker slappna av och låta det vara bör man utesluta att det inte är någonting annat.
    Vad det nu skulle kunna vara som sätter sig på så spridda ställen vet jag ej... jag tror det är stress.

• Chrizty

Så har jag emellanåt sen 7 år tillbaka.
    Panikångest..

• Anonym (sjuk?)

usch, det låter ju inte alls kul... men det stämmer nog, har verkligen känt efter på sistone och oj vilket kaos det är inombords! stress, panik och ångest...
    borde nog "kolla upp mig" hos farbror doktorn, det här med blodtryck och så...

chrizty: har du haft likadant (alla symptom)? kan du minska det på något sätt? måste ju finnas nåt sätt att hantera panikångesten, eller? vad tror du är den utlösande faktorn i ditt fall?

• Chrizty
    Anonym (sjuk?) skrev 2007-12-19 00:48:40 följande:
    usch, det låter ju inte alls kul... men det stämmer nog, har verkligen känt efter på sistone och oj vilket kaos det är inombords! stress, panik och ångest... borde nog "kolla upp mig" hos farbror doktorn, det här med blodtryck och så...chrizty: har du haft likadant (alla symptom)? kan du minska det på något sätt? måste ju finnas nåt sätt att hantera panikångesten, eller? vad tror du är den utlösande faktorn i ditt fall?

Ja jag har haft precis som du beskriver.

Ja till en början fick jag börja äta behovstabletter, typ lugnande när det var som värst men sen har jag ätit medicin dagligen i 7 år också.

Har gått hos psykiatriker sen dess och går just nu på KBT och kombinationen hjälper med medicin oh samtal men jag har det fortfarande jobbigt emellanåt.

Jag vet vad den utlösande faktorn var i mitt fall.

Svar på tråden Huvudvärk, yrsel, illamående, magont och helkass mage...