• CJK

Erfarenheter av förlossningskontrakt?

Min förra förlossning slutade med akutsnitt efter igångsättning. Nu är jag gravid igen och har önskat snitt eftersom jag inte vill vara med om en likadan förlossning igen. Jag var helt öppen i 5 timmar efter 30 timmars värarbete innan beslut togs om kejsarsnitt på min inrådan. Min man och jag känner nu att vi inte har något som helst förtroende för barnmorskorna, och jag vill verkligen inte uppleva en sådan förlossning igen.

Jag har dock nekats planerat snitt och i stället ville läkaren skriva ett sk förlossningskontrakt. Där ska det stå ungefär att jag inte ska sättas igång, och om det blir dålig progress i värkarbetet så ska det bli kejsarsnitt. Både min man och jag känner oss skeptiska till ett sådant kontrakt - har barnmorskorna verkligen sådan koll att de följer kontraktet?

Som sagt, vi har tappat förtroendet för dem.

Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Erfarenheter av förlossningskontrakt?
  • esandis

När jag skulle ha min dotter skulle man skriva vad man vill under sin förlossning men min bm som jag gick till sa att jag inte skulle skriva för mycket då de inte hinner läsa....men det va ju inget kontrakt....men om du vill ha kejsarsnitt så kan de väl inte neka dig till det?? Det har jag hört iallafall....Jag tänke jag skulle ha kejsarsnitt om jag får fler barn då min förlossning va kompliserad och dramatisk....

• CJK

I Göteborg är de stenhårda med kejsarsnitt, och i mitt fall anser de att inga medicinska skäl föreligger och de vill därför att jag föder vaginalt.

• esandis

Jaha okej....Tycker man borde få kejsarsnitt om man vill det speciellt om man fött ett barn redan...Det ska ju inte bli en negativ upplevelse är det fler som sagt till mig...Hoppas det löser sig....

CJK skrev 2007-12-17 21:56:29 följande:
    I Göteborg är de stenhårda med kejsarsnitt, och i mitt fall anser de att inga medicinska skäl föreligger och de vill därför att jag föder vaginalt.
  • CJK

Någon mer med erfarenheter av förlossningskontrakt? Följer barnmorskorna det som står i journalen eller måste man vara på sin vakt och se till att de följer journalen?

• Polarn o Pyret

Jag är i en liknande situation och är också mycket intresserad av att ta del av andras erfarenheter av förlossningskontrakt. Min första förlossning slutade med akut kejsarsnitt och jag har diskuterat med läkarna hur jag nu skall göra med min andra förlossning. Skillnaden mot TS är dock att jag gärna vill försöka att föda vaginalt om jag har ett kontrakt med klara riktlinjer för vad som gäller, tex gällande överburenhet, igångsättning och långsam progress.

Så funkar kontrakt eller är det bara ett sätt att lura sig själv att känna trygghet?

• timberhochmandie

Jag skulle gärna ha ett sådant kontrakt! Har själv den erfarenheten att jag inte litar på att BM verkligen läser vad som skrivits i journalen. (Jag hade en anteckning från förlossningsläkare vid inskrivningen att man skulle vara liberal med sectio vid utebliven progres - det dröjde evigheter.) Trots detta skulle jag lita på att ett sådant kontrakt gäller, men jag skulle förbereda mig på att själv uppmärksamma personalen på att jag faktiskt hade ett sådant kontrakt.

Lycka till!

• alexs mamma

Kan man verkligen säga att man inte litar på alla BM bara för att man haft en dålig erfarenhet???
    I skolan kan man ju inte säga att jag mist förtroende för alla lärare bara för att det sket sig med barnets första klasslärare... Eller om man blir påkörd med bilen kan man ju inte säga att jag inte litar på någon bilförare längre bara för att man blev påkörd av en...
    Tycker det är lite barnsligt faktiskt!!! och jag jag har själv upplevt en jobbig förlossning med akutKS som resultat!!
    Ett kejsarsnitt kostar ju massor, det är ingen rättighet något man bör tänka på då man blir gravid igen!!

• timberhochmandie

alexs mamma skrev 2007-12-17 22:37:10 följande:

Kan man verkligen säga att man inte litar på alla BM bara för att man haft en dålig erfarenhet???I skolan kan man ju inte säga att jag mist förtroende för alla lärare bara för att det sket sig med barnets första klasslärare... Eller om man blir påkörd med bilen kan man ju inte säga att jag inte litar på någon bilförare längre bara för att man blev påkörd av en...Tycker det är lite barnsligt faktiskt!!! och jag jag har själv upplevt en jobbig förlossning med akutKS som resultat!!Ett kejsarsnitt kostar ju massor, det är ingen rättighet något man bör tänka på då man blir gravid igen!!
    Nja, om man tidigare hade oerhört stor tilltro till ALLA BM men verkligen fick sig en törn är det väl inte så konstigt om man så att säga vänder på bevisbördan nästa gång? Att man är skeptisk tills de har visat vad de går för?
  • CJK

Alexs mamma - jag tycker att du är lite OT. Tråden handlar om förlossningskontrakt och folks erfarenheter av dessa. Jag känner att jag inte vill åka in och föda barn med krav på mig att hela tiden bevaka att personalen följer vad som står i kontraktet, jag vill kunna se fram emot att bli mamma igen och vill tryggt kunna lämna över mig i personalens händer. Därför undrar jag över andras erfarenheter av förlossningskontrakt.

Någon som har upplevt det?

Svar på tråden Erfarenheter av förlossningskontrakt?