• bamsemor

Vad är skillnad på mens och "gravidmens"?

Lite överallt kan man läsa att man kan ha en blödning fastän man är gravid och jag undrar helt enkelt: hur märker man skillnaden på mens och en blödning under graviditet? Alltså, man kan ju tydligen också ha en mensliknande blödning då man skulle haft sin mens?
    Om det nu verkligen ÄR så att den är väldigt lik mensen, skall man göra grav.test varje månad då trots mens? Hoppas ni förstår vad jag menar, har lite svårt att förklara mig, men fråga gärna om det är något ni inte förstår!

*Kramar från en morgon trött men sen mens med knappa bruna flytningar och idag ljusrött-bruna men nu är det där inne lite men vill inte ut...aldrig haft så här förr*

• Svar på tråden Vad är skillnad på mens och "gravidmens"?
  • AmandaPitkänen

att man har en blödning varje månad vid den tidpunkt man skulle ha mens är nog ganska så ovanligt. Men däremot är det vanligt att man kan blöda då och då under graviditet, vilket jag också gjorde, men det är ju ingen mens egentligen utan handlar om att man har skörare slemhinnor som gravid som brister lättare å då blöder man...

• Sussannek

Båda mina graviditeter (en slutade i ett x) så har jag fått rödbruna flytningar...

Skilnaden från när jag har haft vanlig mens har mest varit färg och mängd...

Jag har väldigt riklig mörkröd mens (vanlig) men när jag var gravid så har mina blödningar varit mer åt det bruna hållet och inte alls rikliga...det har kommit lite då och då och mest när jag varit på toa...

Men tror det är väldigt olika hos alla så jättevårt att säga...

//Suss

• bamsemor

Ursäkta lite ingående.....

När jag avr på toa förrut imorse och gjorde nr 2 så kom det lite ljusrosa-rött-brunt på pappret. Är det det man kallar för ansträngning och att det kan vara blodkärl?
    Skulle det nu vara så att det blir kraftigare så kommer jag tolka det som mens men hur tycker ni att jag skall tolka blödningar som grav.? OM man nu skulle vara gravid, kan det vara tecken på missfall då?
    Jag har en son sen tidigare och jag blödde ingenting när jag väntade han.

• bamsemor

En intim sak till!

Om jag känner vid livmodertappen där inne så är det lite svagt rött-brunt, nu mer åt rött. Varför kommer det inte ut för om det nu är mens på G? Brukar få min mens i v.3+5, är nu i v.4+2. Har gjort ett gravtest i onsdags men det var negativt och jag väntar väntar väntar på mensen som ALLTID är i tid och jag börjar snart gråta för jag är helt vilsen. Vad är det som händer med mig? Gravi, missfall, mens? Tankarna snurrar omkring i mitt huvud och jag får inget svar...

• bamsemor

Hur mycket blöder man ungefär om man är gravid och vilken färg är det?

Svar på tråden Vad är skillnad på mens och "gravidmens"?