• MillionStars

Grafisk designer?!

Finns det någon sådan här inne som kan berätta lite om hur det är att jobba som det? Är det svårt att få jobb? Lönen? Vet ni hur man blir grafisk designer?

Jag har hittat en kurs komvux...i den ingår:

Desktop
    Grafisk Kommunikation A
    Grafisk Kommunikation B
    Grafisk Kommunikation C

Totalt 450 poäng

• Svar på tråden Grafisk designer?!
  • anlisa
    MillionStars skrev 2007-12-17 22:19:26 följande:
    Finns det någon sådan här inne som kan berätta lite om hur det är att jobba som det? Är det svårt att få jobb? Lönen? Vet ni hur man blir grafisk designer?Jag har hittat en kurs komvux...i den ingår:Desktop Grafisk Kommunikation A Grafisk Kommunikation B Grafisk Kommunikation CTotalt 450 poäng
    Det beror väl på vilket företag man jobbar åt. Lönen varierar också väldigt av vad jag kan förstå. Jag har snart uppnått 20000 kr (före skatt) efter 18 år i yrket så för mig är det usel betalning. Jag vet inte hur möjligheteran att få jobb ser ut eftersom jag varit på samma ställe så länge.
  • ananda74

först och främst måste man läsa grafisk design på universitetsnivå. sen är det väldigt håtd konkurrens om dessa jobb eftersom det inte är så extremt stor efterfrågan som på tex programmerare. du söker jobben på arbetsprover så det går inte att få jobbet bara för att du har själva utbildningen. däremot finns det KY utbildningar i detta där arbetspraktik ingår. det är kanske en bra väg att gå i och med att man då får lite kontakter också.

• santos deluxe

Idag har man en dålig chans att få jobb som Grafisk Formgivare / Art Director eller Designer i det stora hela. Jag har som mest tjänat 30.000 i månaden och som minst 19.000.

Personligen är jag en sån som anser att man är en Formgivare eller så är man det inte. Inget komvux eller skola i världen kan skola en till det, där emot kan man om man har det utveckla sig till en duktig grafiker på en skola. Dock hade jag aldrig gått någon komvux linje för det.

• skorpionen80

Jag har jobbat som det i snart 1 år. Pluggade Medieteknik på högskolan, men kände mig inte redo för arbetslivet, så jag tog 2 år på KY (Digital grafik) också. Fick efter det jobb på ett företag som gör gränssnitt till mobiltelefoner. Har en ingångslön på 22 000kr.

Om du är duktig är det inte svårt att få jobb oavsett utbildning. Man ansöker med sin portfolio och kunskaper inom de olika programmen, så utbildning är inte prio nr 1.

Arbetsuppgifterna skiljer sig mycket beroende på var du jobbar. Själv tar jag fram grafiska profiler, visualiserar idéer och tar fram olika teman till mobiltelefoner. Jag jobbar i Photoshop, Illustrator och i Flash.

• Bling1975

För att lyckas så bör man ha en utbildning från någon av våra stora designskolor. Jag skulle personligen aldrig anställa någon utan det. Utöver det så behövs såklart talang, antingen har man det eller så har man det inte. Bästa sättet att ta sig in i branschen är via praktik efter utbildningen, i lågkonjunktur så arbetar många gratis i några månader på de stora byråerna för att visa vad de går för. Jag tror dock att en gymnasieutbildning är en bra bas för att sedan kunna söka vidare. Alla designskolor har intagningsprover.

Efterfrågan är faktiskt ganska stor idag, går man ut som topp tre i sin klass på tex Berghs så slåss byråerna om en. Är man duktig så finns det alltid jobb!

Förutom att vara kreativ så tycker jag att det är viktigt att man har språkkänsla, är logisk, snabb och noggrann. Jobbet kan ofta vara stressigt med tajta deadlines och det kan vara svårt att vara kreativ under stor tidspress. Men jag skulle aldrig vilja ha ett annat jobb, jag älskar det. Jag är delägare i en byrå och arbetar främst som AD och projektledare.

Jag hade 20.000:- som ingångslön för 8 år sedan, idag har jag betydligt mycket mer. Men det beror mycket på vilken roll man har, hur duktig man är och vilken typ av byrå man jobbar för. En riktigt duktig AD kan tjäna upp emot 70.000:- i Stockholm.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • MillionStars

Tack för era svar...

Det verkar sannerligen inte lätt att utbilda sig till grafisk designer. Jag skulle ha fortsatt på mediaprogrammet på gymnasiet och utbildat mig vidare därifrån men så klok var jag ju inte då *suck*

• October

Jag har ett knippe olika utbildningar bakom mig och sedan arbetat på olika reklambyråer och kör nu eget som frilans. Mitt tips är att försöka få praktik på nåt företag där du har chans att lära dig en del. Jag började själv på en liten byrå och där fick man ha mer kontakt med allt, dvs både kunder och tryckerier, det är otroligt lärorikt att se helheten i jobbet. På större byråer är arbetssättet helt annorlunda.
    Jobba fram bra arbetsprover, det är bra att ha.
    Senaste byrån jag jobbade på hjälpte alltid fram duktiga praktikanter. Bered dig på att jobba hund i några år så går det. Lycka till, ge inte upp din dröm.
    (Tycker själv att lönen är bra. )

Svar på tråden Grafisk designer?!