För att lyckas så bör man ha en utbildning från någon av våra stora designskolor. Jag skulle personligen aldrig anställa någon utan det. Utöver det så behövs såklart talang, antingen har man det eller så har man det inte. Bästa sättet att ta sig in i branschen är via praktik efter utbildningen, i lågkonjunktur så arbetar många gratis i några månader på de stora byråerna för att visa vad de går för. Jag tror dock att en gymnasieutbildning är en bra bas för att sedan kunna söka vidare. Alla designskolor har intagningsprover.
Efterfrågan är faktiskt ganska stor idag, går man ut som topp tre i sin klass på tex Berghs så slåss byråerna om en. Är man duktig så finns det alltid jobb!
Förutom att vara kreativ så tycker jag att det är viktigt att man har språkkänsla, är logisk, snabb och noggrann. Jobbet kan ofta vara stressigt med tajta deadlines och det kan vara svårt att vara kreativ under stor tidspress. Men jag skulle aldrig vilja ha ett annat jobb, jag älskar det. Jag är delägare i en byrå och arbetar främst som AD och projektledare.
Jag hade 20.000:- som ingångslön för 8 år sedan, idag har jag betydligt mycket mer. Men det beror mycket på vilken roll man har, hur duktig man är och vilken typ av byrå man jobbar för. En riktigt duktig AD kan tjäna upp emot 70.000:- i Stockholm.