• Glass

Vad ska man ha för spis?

Vi ska köpa en spis, en rätt billig spis, men vad är bra att ha för funktioner?

Jag har ingen sidfot...
  • Svar på tråden Vad ska man ha för spis?
  • Emeraldy

Det blir kanske inte så värst billigt, men vi har två ugnar och nu när jag provat det skulle jag aldrig vilja vara utan! Helt suveränt!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Emeraldy

Kom på en till sak! Barnlås så små barn inte kan sätta på spisen hade vi velat ha!

• Glass
    Emeraldy skrev 2007-12-18 09:22:05 följande:
    Det blir kanske inte så värst billigt, men vi har två ugnar och nu när jag provat det skulle jag aldrig vilja vara utan! Helt suveränt!
    vad gör du i alla de där ugnarna då? När behöver man dem, liksom?
    Jag har ingen sidfot...
  • TrissiPrinsessor

<jag diggar också min spis med dubbla ugnar! Kolla så det är barnspärr till plattorna för det är det inte på alla nya spisar vilket jag tycker är helt otroligt dåligt!

Triss i prinsessor Julia Feb04 Alicia Jan06 Wilma Bf 12Mars06
  • Yrslan

Vet inte vad som är billigt för er, men jag skulle satsa på ett bra märke, att köpa en "billig" spis kan bli dyrt i längden. Kolla tester etc och jämför. Har en rätt ny skitspis från Electrolux, inget märke jag rekommenderar. Cylinda och Miele har bra kvalité på sina saker enligt bransch folk och bekanta.

• Glass
    Yrslan skrev 2007-12-18 09:26:41 följande:
    Vet inte vad som är billigt för er, men jag skulle satsa på ett bra märke, att köpa en "billig" spis kan bli dyrt i längden. Kolla tester etc och jämför. Har en rätt ny skitspis från Electrolux, inget märke jag rekommenderar. Cylinda och Miele har bra kvalité på sina saker enligt bransch folk och bekanta.
    Om jag ska vara helt ärlig så behöver den inte hålla mer än några år... vi planerar inte att bo här speciellt länge till, men vår nuvarande spis är väldigt söner och sliten, även om det funkar.
    Jag har ingen sidfot...
  • Emeraldy

ts:
    Två ugnar är bra när man ska potatisgratäng och värma baguetter samtidigt. Eller göra pommes frites och kött i ugn till samma rätt. Ska man göra ett storbak går det ju fort när man har två ugnar. Värma tacoskal och göra tacpgratäng samtidigt osv osv.

Det var ingenting jag saknade innan jag hade, men nu när jag har provat på, vill jag som sagt inte vara utan

• Glass
    Emeraldy skrev 2007-12-18 09:30:46 följande:
    ts:Två ugnar är bra när man ska potatisgratäng och värma baguetter samtidigt. Eller göra pommes frites och kött i ugn till samma rätt. Ska man göra ett storbak går det ju fort när man har två ugnar. Värma tacoskal och göra tacpgratäng samtidigt osv osv. Det var ingenting jag saknade innan jag hade, men nu när jag har provat på, vill jag som sagt inte vara utan
    Okej
    Vi är nog inte så avancerade bär det kommer til matlagning så det känns inte så viktigt, mn däremot så har vi fått för oss att varmluft är bra... Är det det?
    Jag har ingen sidfot...
  • Emeraldy

ts:
    I en av våra ugnar är det varmluftsugn men den funktionen använder vi faktiskt nästan aldrig. Men ska man "bara" ha en ugn är det kanske användbart.

• Lisa E

Jag skulle tänka på följande om jag stod inför spisköp och hade barn:

* att spisen hade induktionshäll eftersom plattorna aldrig blir varma.
    * att ugnsluckan inte blir varm och har barnlås.

Övriga önskemål om spis:
    * att den har varmluft, men att jag kan välja att slå på/av den funktionen.
    * att jag kan välja antingen över- eller undervärme.
    * att det finns snabbstart.

• Glass

intressanta tips. Luckvärmen har vi redan tänkt på, barnlås är ett måste, varmluf är intressant, som sagt, induktion går bort, det kanske kan vara negativt då vi säljer lägenheten + att det kostar mer, över och undervärme troddet jag att man altid kunde välja...

Jag har ingen sidfot...
  • Dundermamman

Jag skulle absolut välja med varmluft!
    Jag älskar min varmluftsugn, allt går mycket fortare att tillaga och dessutom på lägre temperatur! Alltså även bättre ekonomi också i slutändan...på elräkningen
    Jag kan välja varmluft eller "vanlig" över- och undervärme eller var för sig!
    Kan även välja över- och undervärme eller var för sig med varmluft. Likadant med grillfunktionen!

Jag har visserligen en inbyggnadsugn (från Cylinda) med separat induktionshäll (även den från Cylinda), men en "allt-i-ett"-spis med keramikhäll hade jag satsat på om jag var som du! Om ni planerat att stanna länge i er bostad hade jag dock valt med induktionshäll!

Svar på tråden Vad ska man ha för spis?