• Angelgirl13

Smärtsam hemorrojd

I samband med min förlossning för 4.5 månad sedan fick jag en hemorrojd. Till en början besvärades jag inte av den, men efter en knapp månad började den göra ont. Det är nu en pina att gå på toa eftersom det gör helvetiskt ont; känns som om jag ätit krossat glas! Jag har varit hos läkare med det och fått salvor. Det hjälper lite grann (bedövningssalvan Emla) men jag är trots Emlan och Scheriprocten öm i ungefär en halv dag efter ett toabesök. Det börjar bli riktigt jobbigt eftersom jag haft besvären så pass länge, så jag ska boka ny tid hos läkare och kräva att man gör något åt det. Vet att man kan operera och sätta gummiband runt hemorrojden. Någon som har erfarenhet av detta? Är det obehagligt? Någon mer som erfar att det gör så fruktansvärt ont med hemorrojder? Vad jag förstår så känner inte alla av dem...

• Svar på tråden Smärtsam hemorrojd
  • Rut

Jag tagit bort en hemorojd. Hade så fruktansvärt ont, kunde inte sitta inte stå. Men min punkterades och tömdes. Blev bra på 1 dag! Men enligt läkare som jag har träffat senare så är det inte så vanligt att man gör något åt hemorojderna.
    Hur som helst så fick jag tipset att använda Xyloproct som är ett stopiller som bedövar och hälper till innifrån eftersom det oftast är där de sitter. Salvor kommer inte åt på samma sätt. Så ett tips är att använda både dessa och salva tills du får kontakt med en läkare.

• miafelix

fick ett tips av han som häll i min föräldrar utbildning det var att ta en bomullspads och häll alsållösning på den och lägden mot hemorojden inna du går och läger dig....och ta bort dan efter..prova kanske funkar det.

• Tossan79

Jag hade ett likadant hel-ete som du, men jag kan trösta dig med att det så småningom blir bättre! Min son är nu 7 månader gammal, och hemorrojden är fortfarande kvar, men den besvärar mig inte alls längre. Så ha tålamod, och drick mycket vätska så att magen inte blir hård!

• Angelgirl13

Tack för tipsen! Jag har testat diverse stolpiller med, och de hjälpte lite grann. Nu har dock besväre förvärrats och jag kan helt enkelt inte få in ett piller... Men med Scheriprocten följer en "pip" med hål i som förs in i ändtarmen och alltså hjälper inifrån med.

Någon mer med erfarenhet av åtgärder?

• Anie

Det låter mer som en fissur tycker jag, jag har samma besvär och ska på kirurgen på måndag. Jag har också provat att behandla med xyloproct, alcosanal och xylocain-salva utan att det hjälper. Fruktansvärt jobbigt! Klicka in på www.internetmedicin.se så kan du söka på analfissur och hemmorojder och se vilket du tycker passar bäst in. Där kan du också få tips på vad du kan göra. Men jag tycker det låter som du liksom jag hamnat i en återvändsgränd och behöver kirurgisk hjälp.

• Angelgirl13

Fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• K78

jag fick operera bort mina för några år sen. Inte alls farlig men hade lite svårt att röra mig dom första dagarna Nu är dom tillbaka igen men denna gången har det hjälpt med Xyloproct.

• Rose77

Fick oxå d under förlossningen, hemskt!!! Men jag fick rådet som ovan har skrivit med stolpiller samt salva. Men trixet med salvan är att man måste massera, och då menar jag att man måste typ bita igen lite och försöka att massera hårt så att den mjukas upp lite och efter att ha gjort det i ett par dagar så borde det bli bättre. Men ta stolpillan innan då den bedövar lite och efter en halvtimme så ta salvan. Men blir det inte bättre så borde du nog ta kontakt med din gynekolog. Hoppas d blir bättre.. stackare

• tiamant

Hej! Jag fick också hemorojder under förlossningen. Det gjorde så in i norden ont! Jag kunde knappt gå, bara linkade fram... Men så fick jag rådet av en BM att ta Xyloproct, både stolpiller och salvan, och det har gjort susen! Nu är jag nästan återställd. Ta först stolpillret och ha sedan på salval. Vartefter så ger dom med sej och man kan börja försöka trycka in hemorrojderna med slavan. Det gör superont i början, men till slut ger dom med sej. För mej har det fungerat i alla fall.

Jag önskar dej all lycka! Jag vet hur fruktansvärt ont det gör.

Förresten, Xyloproct köper man receptfritt på apoteket.

Svar på tråden Smärtsam hemorrojd