• gnosan07

Bärbarn som bara sover i sele! Hjälp

Hej, hallå! Fick vårt första barn i augusti och hon har sedan dess bott i våra famnar eller bärselen när hon blev tillräckligt stor för den. (Jag röstar på nobelpriset till den som uppfann selen!) Dagtid sover hon korta stunder i vagnen, annars bara i selen. Hon har inte lärt sig att somna av sig själv utan måste alltid vaggas. Nattetid sover hon allt från 30 min - 4 h och hennes enda sätt att somna om är med mat. Vet att det inte är mat hon behöver utan bara snuttbehov. Hon är 4 mån och börjar bli lite tung nu... Finns det några hjälpsamma själar som har tips eller råd eller bara varit i samma situation? När vänder det? / Stolt mamma till Agnes =)

• Svar på tråden Bärbarn som bara sover i sele! Hjälp
  • norgesessan

vilken sele har ni? Har ni en bb kan jag forstå at det blir tungt. Har själv en ergo som vi började använda när sonen var 4 månader, den kan han sova i hur länge som hälst, men han trivdes i vagnen, jag tyckte det var skönt med vagnen när vi skulle äta, att lägga ner honom. Men det finns fler som inte använder vagnen alls, bara sjal/sele..Hoppas det löser sig...

• chicopico

min dotter var likadan och första gången hon somna själv utan att bli buren var hon 13månader... *suck* det kommer antagligen inte vända förrän ni slutar bära...

• mianyckelpiga

Vår son var/är ett bärbarn (high-need). Det första 7 månaderna fick vi bära honom till sömns i bärsjal. Allt eftersom försökte vi vänja honom vid att somna på eller bredvid oss liggandes i vår säng. Från början fick vi bära till han precis skulle somna. Då la vi oss försiktigt ned men fortsatte att gunga/vagga honom liggandes. Nu somnar han bredvid eller på oss varje kväll utan problem. Han måste dock känna oss hela vägen till sömnen. Han sover även bäst när han får sova mellan oss.

• spacebeare

min tjej är 10mån och somnar i min famn 50% av gångerna...

mitt tips är att hitta på nåt nytt.
    är det alltid du som bär? isåfall kan pappa ta över.

somna om - ammar du fortfarande? jag gjorde det så fick pappa ta nattvaken efter 3 dar ville hon inte ha omsomningsamning. visst kunde hon amma under natten men inte varje gång hon vakna.

• gnosan07

Tackar för tipsen! Nu har vi försökt med att jag lägger mig med henne vid sista maten för att sedan smita ifrån o hoppas att hon sover lite själv. Har gått i ca 30 min.Vi hoppas på att de passen blir längre o längre. Rätt eller fel vet vi inte...

• llama

jag bar min son tills han var sju månader oxå, men nu lägger jag honom tätt intill mig, han sätter sig upp, jag lägger honom igen,om och om igen, och tillslut ligger han kvar och somnar.
    Det kan ta 15-30 min men jag bär inte längre och det är super!!!

• suramin

Kolla in denna tråd, här finns många fler som har som du..

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m27309308.html

Jag bär också min 5månaders alla tupplurar. Om du har en BB råder jag dig att köpa en ergo eller en vävd sjal för att spara ryggen. Men det blir bättre och bättre med sömnen ju äldre hon blir. Nu går hon att lägga ner på kvällarna i vår säng så att vi får lite tid för oss själva *mirakel = ler stort*
    Det trodde jag aldrig!! Jag tror att det bara är att hålla ut och göra små förändringari rätt riktning, för att helt plötsligt få dem att ligga själva i egen säng tror jag inte är aktuellt, i alla fall inte för oss. Jag tror att de behöver närheten som famnsovandet ger...Jag tror också att hon själv kommer att visa när hon är redo för att ligga själv. Det var det som hände på kvällarna...hon började krångla i sjalen och tillslut testade vi att lägga ner henne, med gott resultat...

Men att det är skitjobbigt ibland fattar jag!! Hang in there och många styrkekramar

• snabla

hejsan känner igen mig vi har en Ebba som snart är 7 månader o det var likadant för oss. Från början vägrade hon vagnen oxå men där runt 41/2 mån började hon sova riktigt gott ute två långa pass per dag. Vi har haft en stor Pilatesboll som vi suttit o studsat på m henne i famnen t hon somnat in f kvällen sedan lagt ner henne i spjälsängen o samma visa när hon vaknat på natten om hon inte somnade ifrån flaskan. Blir lättare när de slutar m nattmålet. Vi har bara f en o en halv vecka sedan börjat m 5-minuters metoden o den har funkat f oss. Men den ska man inte prova förrän den är minst 5 månader tror inte att Ebba var mogen för den förrän nu. Somnar gott själv på kvällen vaknar dock fortfarande någon gång per natt. Skriv gärna o fråga mer...
    Lycka till! PS. är hon hemskt sprattlig o kräks mkt el har sura uppstötningar kan det vara Reflux, vi fick Zantac t Ebba (som vi fortfarande ger) när hon var nästan 5mån o det har blivit bättre.

• gnosan07

Tack så mkt! Ni förstår inte hur skönt det är att höra att det fiins fler som har haft det som vi! Vi bor på en väldigt liten ort o vi har inte hört ngn mer med detta "problem". Vi kämpar på helt enkelt och stärks av alla svar!!! Tack snälla för uppmuntringarna!

Svar på tråden Bärbarn som bara sover i sele! Hjälp