• Anonym

Kan detta vara stressymptom?

Jag stod i duschen nyss och schamponerade håret etc, då började jag känna mig helt ostadig, typ yrsel, fast på ett annat sätt. Armarna började skaka lite, och det kändes som att hela min kropp skulle bärja skaka i vilken minut som helst.
    Jag är stressad, hela tiden. Tung i huvudet, hhög puls, huvudvärk (spänningshuvudvärk) , svag i armar och ben etc..

Kan detta vara ett till stressymptom?

• Svar på tråden Kan detta vara stressymptom?
  • Anonym

Hur stressar jag ner? jag har tre katter som gillar att leva jävel på natten och det innebär att jag inte får en hel natts sömn. Jag är 19..

• Anonym (undrande)

Låter som "bakis"-symtom :) Men visst kan det vara stressrelaterat. Men varför är du stressad hela tiden?

• Anonym

Anonym (undrande) skrev 2007-12-18 13:11:28 följande:

Låter som "bakis"-symtom :) Men visst kan det vara stressrelaterat. Men varför är du stressad hela tiden?
    Mjo,det kännslite så ibland med.. :/

Dels föratt det är mycket i skolan, nu innan stdenten. Inlämningar, projektarbete etc, julafton närmar sig = mycket folk = stress. Ja.. det är mycket att göra hela tiden. Ibland känns det som att något ska gå sönder i mitt huvud.
  • Tilt

citat:
    "Vid spänningsyrsel uppkommer en känsla av ostadighet, en skräck för att tappa kontrollen och att falla omkull. Ofta förekommer korta yrselattacker som åtföljs av ångest eller intensivt obehag."

Ångest och obehag i detta fall kan ju vara hjärtklappning, illamående, svag i armar och ben, skakig, frossa och följs ofta utav huvudvärk eftersom spänningsyrseln sitter i nacken (och därför ger huvudvärk många gånger)

Har själv levt med detta, länge... speciellt när det är mycket omkring mig samt jobbar med liknande problem.

• Anonym
    Tilt skrev 2007-12-18 13:19:11 följande:
    citat:"Vid spänningsyrsel uppkommer en känsla av ostadighet, en skräck för att tappa kontrollen och att falla omkull. Ofta förekommer korta yrselattacker som åtföljs av ångest eller intensivt obehag."Ångest och obehag i detta fall kan ju vara hjärtklappning, illamående, svag i armar och ben, skakig, frossa och följs ofta utav huvudvärk eftersom spänningsyrseln sitter i nacken (och därför ger huvudvärk många gånger)Har själv levt med detta, länge... speciellt när det är mycket omkring mig samt jobbar med liknande problem.
    Du räddade min dag. Nu kan jag koncntrera mig på något annat istället för att sitta och tro att det är allvarliga fel på mig.

Hur gör du? som har levt med det så länge.. hur lindrar du besvären?
  • Tilt

Jag gör mycket nackövningar. Lite svårt att förklara exakt vilka nackövningar jag gör, men om man söker på google så hittar man ganska mycket.
    Försöker få lugna stunder och kvalitetssömn. Med kvalitetssömn så menar jag att ingen tv, ingen dator utan ett mörkt tyst rum att somna i.

Jag är inte 100% duktig heller för ibland så somnar jag i soffan :)
    Men jag försöker i alla fall.
    När jag har sämre perioder så brukar jag försöka att ta mig ut och gå ofta för det kan hjälpa om man får rutin på det. Det är toksvårt att ignorera symptomen, men det är även det någonting jag arbetar med. Eller inte ignorera utan snarare acceptera att dom finns där.

I mina dåliga perioder så har jag sådana attacker som du fick och mellan dessa så har jag tungt att andas, synrubbningar (typ lite tunnelseende), känns som jag går i luften, körig mage, spänningsvärk över bröstet och hugg/extraslag från hjärtat...
    tja massa olika symptom.

Jag tycker väl att man kan kolla upp sig om man är orolig, men när man kollat upp sig bör man försöka att acceptera att det just bara är stress och oro annars är det väldigt lätt att fastna i detta.

Jag har dock inte kollat upp mig (förutom hjärtat av diverse anledningar) men jag har haft det så länge nu så jag kan med nästan 100% säkerhet säga att det inte härstammar från någonting fysiskt.

• Anonym (Ida)

Hur gick det för er andra här? Jag har det likadant!

• Anonym (Ida)
    Tilt skrev 2007-12-18 13:37:12 följande:

Jag gör mycket nackövningar. Lite svårt att förklara exakt vilka nackövningar jag gör, men om man söker på google så hittar man ganska mycket.
    Försöker få lugna stunder och kvalitetssömn. Med kvalitetssömn så menar jag att ingen tv, ingen dator utan ett mörkt tyst rum att somna i.

Jag är inte 100% duktig heller för ibland så somnar jag i soffan :)
    Men jag försöker i alla fall.
    När jag har sämre perioder så brukar jag försöka att ta mig ut och gå ofta för det kan hjälpa om man får rutin på det. Det är toksvårt att ignorera symptomen, men det är även det någonting jag arbetar med. Eller inte ignorera utan snarare acceptera att dom finns där.

I mina dåliga perioder så har jag sådana attacker som du fick och mellan dessa så har jag tungt att andas, synrubbningar (typ lite tunnelseende), känns som jag går i luften, körig mage, spänningsvärk över bröstet och hugg/extraslag från hjärtat...
    tja massa olika symptom.

Jag tycker väl att man kan kolla upp sig om man är orolig, men när man kollat upp sig bör man försöka att acceptera att det just bara är stress och oro annars är det väldigt lätt att fastna i detta.

Jag har dock inte kollat upp mig (förutom hjärtat av diverse anledningar) men jag har haft det så länge nu så jag kan med nästan 100% säkerhet säga att det inte härstammar från någonting fysiskt.

Exakt som du beskriver det har jag!! Hur är det med dig nu?!
  • Anonym (Blodtryck)

Blodtrycksfall? När man höjer armarna över huvudet blir man lätt matt och i värsta fall svimfärdig. Blodtrycker hänger inte med. kan det ha varit det?

Svar på tråden Kan detta vara stressymptom?