• Murloc

Synkorrigering och körkort?

Jag har i mitt körkort att jag ska använda synkorrigering när jag kör, som glasögon. Nu använder jag inga glasögon, eller linser då jag inte behöver det. Vad skulle hända om jag blev stoppad av polisen? De kan väl ändå inte bevisa att jag inte har synkorrigering, jag skulle ju kunna ha linser i. Vad är det som gäller egentligen?

• Svar på tråden Synkorrigering och körkort?
  • Axels och Annies mamma

Polisen kan in dig för ett syntest och visst syns det att man har linser i  om man tittar nära. Det måste ju finnas en orsak till att det står att du ska ha synkorrigering, det måste ju vara nåt fel på din syn.
    Jag vet inte vad straffet är, men eftersom du inte uppfyller kriterierna för ditt körtkort så borde det väl bli olovlig körning.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Murloc

Axels mamma

Som sagt, jag behöver inte någon annan synkorrigering numera, då jag har normal syn. De kan väl ändå inte bötfälla mig?

Vad ska jag göra, ta på mig mina gamla glasögon, och inte se något?

• SIN74

Om det är så att du inte behöver glasögon eller linser mer kan du be att få ett intyg av optiker att ha till hand vid eventuell kontroll.

• Axels och Annies mamma

Gör en ny synundersökning och få ett nytt intyg att du inte behöver synkorrigering från en optiker. Sedan kontaktar du Vägverket och ber om att få ett nytt körtkort och skickar då in ditt nya intyg, då kommer villkoret om synkorrigering att tas bort. Det är någon avgift för att få ett nytt körkort men hör efter med Vägverket.

• Murloc

Det kan jag inte få förrän om tre månader, ett sådant intyg.

• Alle
    Murloc skrev 2007-12-18 13:40:56 följande:
    Det kan jag inte få förrän om tre månader, ett sådant intyg.
    Har du gjort en laseroperation?
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Murloc

Alle

Jepp, det har jag gjort.

Så nu funderar man på vad polisen skulle säga, om de stannar mig. Jag kan ju inte dra på mig mina gamla glasögon direkt.

• Axels och Annies mamma

Du kan få ett intyg från läkaren på att du har gjort operationen som du har med dig och kan visa upp om du skulle bli stoppad av polisen.

• Teskedsmamman

Kompisen (som är polis) säger att de ber dig inkomma med intyg på operation, och att du har opererat dig ska du få intyg på... inte nödvändigtvis att du har bra syn.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Murloc

teskedsgumman

Om tre månader får jag detta intyget ja.

• Teskedsmamman
    Murloc skrev 2007-12-18 14:20:15 följande:
    teskedsgummanOm tre månader får jag detta intyget ja.
    Intyget på SYNEN ja... men ett intyg på att du har genomfört en OPERATION ska du få omgående så du har.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Murloc

Teskedsgumman

Det har de inte sagt något om, så jag får väl höra med dem då helt enkelt.

Svar på tråden Synkorrigering och körkort?