• panki2

Sjukvårds kunnig, Öron näsa hals?

om man har bihålsinflammatin och äter pencillin ska det inte börja komma ut i form av snor då?

• Svar på tråden Sjukvårds kunnig, Öron näsa hals?
  • Lucina

Det kan vara så att snoret rinner ner "bakvägen", alltså i halsen. Det är inte alltid man märker det.
    Men om du känner dig täppt och att det inte lättar inom ett par dagar efter du har börjat med penicillin så kan du höra av dig till vårdcentral då du kanske behöver skölja bihålorna.

• mosterYster

I 85 % av fallen behövs inte ens en antibiotikakur vid bihåleinflammation, eftersom det inte är någon bakterietillväxt i bihålorna. Många läkare skriver dock ut pencillin till alla rinosinuitpat. utan att reflektera över att det inte är så bra för kroppen med upprepade antibiotikakurer.

Jag jobbar på ett läkemedelsföretag och med just ÖNHpreparat, så jag kan en del om detta...

• panki2

oki

usch jag vill verkligen inte spola rent bihålorna för det gjorde jag förra gången jag hade detta tråkiga.

mosteryster: vet du hur länge man kan/ska gå utan antibiotika med bihålsinflammation?

• Myrtille

Om du inte är väldigt sjuk och har feber tycker jag att du kan vänta någon vecka åtminstone. Du kan väl rådgöra med din läkare.

• mosterYster

Det finns annan medicin än antibiotika. Fråga efter en nasal steroid som är godkänd för behandling av rinosinuit. Du ska INTE gå helt utan medicin!!!

• Jekyll
    mosterYster skrev 2007-12-18 21:56:38 följande:
    Det finns annan medicin än antibiotika. Fråga efter en nasal steroid som är godkänd för behandling av rinosinuit. Du ska INTE gå helt utan medicin!!!
    Hm... Ja, det är dumt att låta sitt eget immunförsvar arbeta!! "Du ska INTE gå helt utan medicin" låter logiskt när det kommer från nån som jobbar på ett läkemedelsföretag.
  • mosterYster

haha, vilken bra kommentar, Jekyll! LOL

Ja, när jag läser det själv fattar jag att det låter väldigt säljigt, men min tanke var att pat. inte bör gå utan medicinering vid bihåleinflammation, då det är lätt avhjälpt och inte behöver påfresta kroppen om man behandlar - och helst med något som INTE har en hög systempåverkan. Klart är att antibiotika inte är bra i för stora mängder, och min mening var att påvisa att dt finns alternativ till antibiotika. I just detta fall är det faktiskt bäst att behandla INNAN det går så långt att man har bakterietillväxt och måste ta till antiobiotika. Jag arbetar inom läkemedelsindustrin men förespråkar ICKE medicinering i alla lägen. Och hellre en nasal steroid (godkänd för rinosinuit) innan antibiotika, än att vänta och få en svår bihåleinflammation som kräver tyngre medicinering!

• ixus

Har haft bihåleinflammation ett par gånger och i mitt fall så har nog snoret runnit bakvägen eller nåt Kan inte minnas att det började rinna ur näsan iaf!
    Däremot Rinexin - en väldigt bra medicin mot bihåleinfl.

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Zenobia

Finns en nässprej som funkar bra när man har bihållsinflmation, finns på apoteket. Men den tar man bara i nödfall ooch när man känner av bihållerna. Brukar hjälpa för mig, men har det inte gått över på ett par dagar får man nog gå till läkarn.

Sen finns det näsdroppar på tablett form som man kan be läkarn skriva ut.

• panki2

nasal steroid

Vad är det? Nässpray?

Jag började ta nasonex redan första dagen jag kände mig förkyld men med föga verkan.

Iaf så äter jag doxyferm nu och det verkar hjälpa riktigt bra.

Jag undrade mest vart snoret tog vägen men det kan ju som flera skrivit ovan försvinna ner i halsen utan att man märker det. (usch vad äckligt egentligen)

• panki2

Tack för alla svar och GOD JUL

• mosterYster

Det var Nasonex jag menade (ville bara inte vara produktspecifik), det funkar väldigt snabbt och effektivt, så din bihåleinflammation kommer troligen bara att gå tillbaka. Det är inte ens säkert att du har så mycket i bihålorna, och är det ingen bakterietillväxt så blir det ju inte trögflytande och gult/grönt. Krya på dig iaf!

Förresten - näsDROPPAR på tablettform? Har jag aldrig hört talas om!

• Zenobia

mosterYster

Ja kommer inte ihåg namnet på tabletterna. Men ja fick det förut av läkarn en burk för ja hade problem med bihållerna.
    Nackdelen är att ja vart så pissnödig av dom =)

Svar på tråden Sjukvårds kunnig, Öron näsa hals?