• Anonym

Vad göra med en som inte vill gå gymnasiet??

Mannens son går ut 9:an till sommaren 08 och har tydligt deklarerat för oss att han inte ska gå något gymnasie. Vad ska man göra?? Finns det jobb att söka när man är så ung eller finns det typ som förr "ungdomsskola" för dom som inte går gymnasium?

Sonen antar att han inte ska behöva göra något alls utan bara vara ledig vilket vi inte kommer acceptera.

Tips??

• Svar på tråden Vad göra med en som inte vill gå gymnasiet??
  • Chanteuse

Jag var själv väldigt skoltrött efter nian o tyvärr så kan man ju inte tvinga nån att gå i skolan. Då är det bättre att han tar tag i det sen när han känner sig redo för det. Praktik kan man alltid få tag i o har man tur hittar man ett jobb. Om han nu tror att han bara kan ligga hemma o lata sig kan man ju som förälder kontrollera pengaströmmen=) Då inser han nog rätt snart att uatn pengar kommer man inte långt, jag menar hur kul kan det va när polarna alltid hittar på saker han inte har råd med.

• MissSummer

Försök få honom in på en prakisk linje där man inte behöver göra så mycket teoretiskt, typ som bygg och el + att man är i princip färdigutbildad när man kommer ut och kan börja jobba direkt.

Annars får han väl söka ett jobb helt enkelt, men jag vet inte hur lätt det är om man inte har gymnasial utbildning.

• MissSummer

Om han är skoltrött kanske han bara behöver ett sabbatsår mellan 9an och gymnasiet, däremellan kan han ju jobba.

• Sencha

Jag är väldigt osäker på det här, men jag har en vag känsla av att kommunen har någon sorts ansvar för att sysselsätta ungdomar under 20 som inte går gymnasiet...?

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Anonym

Det finns IV med praktik. Då får man CSNstöd samt praktisera och eventuellt gå på enstaka lektioner. Hör med Syo.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2007-12-18 15:10:44 följande:
    Det finns IV med praktik. Då får man CSNstöd samt praktisera och eventuellt gå på enstaka lektioner. Hör med Syo.
    Japp, IV är bra. Då kan han plugga upp dåliga betyg, och praktisera resten. Ex.vis på restaurang, lager eller vad som helst. Ofta får ungarna helgarbete också på det viset och kan tjäna lite extra. '

Min tös hoppade av efter 9:an, gick IV och skaffade sig arbetspraktik på det viset. Hon var otroligt skoltrött. Nu, efter några år med jobb, går hon på folkhögskola och pluggar in gymnasiekompentensen. Och nu har hon faktiskt studiemotivation. Det handlar lite om mognad, att få göra annat, att få vila från studierna. Alla orkar helt enkelt inte med skolan, inte en enda dag till. Men får de stå på tillväxt ett par år brukar de komma tillbaka. Men naturligtvis måste man hitta vettiga alternativ. Att gå och göra ingenting kan bli katastrof.
  • Anonym

IV är ju fantastiskt på det sättet att de ställer rimliga krav och att precis som Birgitta sa, få arbetslivserfarenhet och knyter kontakter. De får anpassa sig till ett helt annat sammanhang.

Det löser sig.

• Uncia

från 2008 ska det tillkomma en Ny gymnasial lärlingsutbildning också.

• Anonym

Han vill inte gå något praktiskt gymnasium heller,har inget intresse av något annat än dator kompisar osv....

Men problemet är ju inte att han inte vill gå i skolan,problemet är ju att han iskallt  räknar med att bara kunna göra ingenting och det kommer inte vara ok !!! Om han hade sagt att han vill jobba i stället så hade vi ju tyckt att det är helt okej.

Men vad ska man vara beredd att "ge " honom i pengar om han nu bara ska gå o dra??
    Behålla sin månadspeng på 400??

• Anonym

Jag tycker att ni ska prata med sonens lärare så att de kallar till ett EVK och även kalla SYO. Där kan ni diskutera alla möjligheter som finns för honom och leda honom rätt.

Svar på tråden Vad göra med en som inte vill gå gymnasiet??