• AasaC

När brukar man äta "dopp i grytan"?

I min familj har vi, så länge som jag kommer ihåg, aldrig haft dopp i grytan vid jul. De hade det tidigare, har jag fått höra, men slutade eftersom ingen ändå åt av det.
    I min mans familj, så hade de det när han var liten, men slutade med det så småningom. Men så har min man sagt att han tycker vi ska ha det i år, för att vi ska prova på det. I så fall kommer vi ha det den 23:e, efter att jag kokat julskinkan.
    Så kom jag ätt tänka på ... när är det man "brukar" äta det, egentligen? Jag tycker ju att det verkar mest logiskt att ha det dagen innan jul, eftersom att man äter så mycket annat ändå på julafton och spadet är nykokt. Det var så de gjorde i makens familj också.

I alla fall ... hur brukar ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 16:25:45:
    Jag tänkte bara tillägga att vi diskuterade den här saken för ett tag sedan och jag sa att jag trodde att de flesta åt dopp i grytan på julafton, medan maken och hans mamma påstod att det var dagen före julafton man brukade ha det.
    Fast själv skulle jag aldrig ha det på julafton, eftersom det skulle kännas helt överflödigt den dagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När brukar man äta "dopp i grytan"?
  • Majbarnen

Annat: aldrig

Nävars, mina föräldrar o mormor äter det, men inte nån speciell dag sådär. Ibland har vi det på julafton, ibland juldagen, ibland annandagen, ibland både och eller t o m innan jul. De äter nog när de är sugna

Men nu röstade jag Annat, men skulle ju tagit "Vilken som helst av dessa dagar "

• Madame Flod

under hela julhelgen dvs de dagar man äter julmaten!

• Sencha

På julafton och alla de andra dagar därefter när man plockar fram julmaten. En del av julbordet, liksom, precis som skinkan, köttbullarna, brunkålen o.s.v.

(Själv tycker jag att det är vedervärdigt att blöta ner bröd på det där viset...)

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Kakan83

Vet inte ens vad dopp i grytan är för nåt

Oliver ab imo pectore
  • Runguska

Inte för att vi någonsin doppat i någon gryta, men koll på dagen har jag ändå.

• W W

mormor hade det alltid på julafton o sen hon inte fixar julen längre så har det inte blivit något dopp i grytan.. men jag röstade på julafton..

• HEL

Lunch på julafton! MUMS!!

~Embla ღ 060404~ ♥ ~Lill-Bebbe v. 14 ღ BF 080620~
  • Madame Flod

Dopp i grytan hos oss är spadet man kokat skinkan i
    där doppar man brödet, vanligtvis vört eller kavring, det blir en blöt macka helt enkelt, doppat i buljong!

• Kakan83
    Kakan83 skrev 2007-12-18 16:25:38 följande:
    Vet inte ens vad dopp i grytan är för nåt
    Kan ju tillägga att jag inte är svensk och äter inte svenskt julbord.
    Men nu vet jag vad det är!
    Oliver ab imo pectore
Svar på tråden När brukar man äta "dopp i grytan"?