När brukar man äta "dopp i grytan"?
I min familj har vi, så länge som jag kommer ihåg, aldrig haft dopp i grytan vid jul. De hade det tidigare, har jag fått höra, men slutade eftersom ingen ändå åt av det.
I min mans familj, så hade de det när han var liten, men slutade med det så småningom. Men så har min man sagt att han tycker vi ska ha det i år, för att vi ska prova på det. I så fall kommer vi ha det den 23:e, efter att jag kokat julskinkan.
Så kom jag ätt tänka på ... när är det man "brukar" äta det, egentligen? Jag tycker ju att det verkar mest logiskt att ha det dagen innan jul, eftersom att man äter så mycket annat ändå på julafton och spadet är nykokt. Det var så de gjorde i makens familj också.
I alla fall ... hur brukar ni göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 16:25:45:
Jag tänkte bara tillägga att vi diskuterade den här saken för ett tag sedan och jag sa att jag trodde att de flesta åt dopp i grytan på julafton, medan maken och hans mamma påstod att det var dagen före julafton man brukade ha det.
Fast själv skulle jag aldrig ha det på julafton, eftersom det skulle kännas helt överflödigt den dagen.