• Arrax

Myom i livmodern i v 18

När jag var på UL 17+4 så hittade de ett Myom (muskelknuta) i min livmoder. Den var 3x3 cm och enligt hon som utförde UL så skulle den inte utgöra någon fara för vårt barn.

I dag ringde jag min BM för att få en ny tid och talade då om för henne att allt såg bra ut på UL förutom Myomet, och frågade då henne om ett myom kan växa.
    - Ja visst kan det göra det, fick jag som svar. Då undrade jag om jag skulle kunna få komma på ett nytt UL om några veckor och kolla så det inte har växt.
    - Det är ingen ide för de växer inte expotionsartat svarade hon mig.
    Då förklarade jag att jag har opererat bort ett myom innan vårt 2:a IVF försök för de på fertilitetskliniken talade om att man kan få missfall av Myom.
    - Ja det kan man, men vi får hålla tummarna för att det kommer gå bra, är det enda hon svarade mig.

Jag kände hur tårarna började växa och jag orkade inte prata med henne något mer utan avslutade samtalet ganska snabbt.
    Hur ska jag tolka detta nu då? Kommer jag få missfall på av mitt myom? Varför får jag inte komma på något mer UL? Kan jag kräva att få göra ett UL?
    Hjälp.....
    Är det någon som har fött barn trots ett myom i livmodern?
    Ska vi aldrig få njuta av vår graviditet?

(¯`°?.¸ ♥ BF 14 Maj ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Myom i livmodern i v 18
  • dallas

Hej!
    Förstår att du blir ledsen, j-a tant! Skrikandes- klart dom kan hålla koll på det!!
    Men jag kan glädja dig med att berätta att jag har en väninna som hade ett VÄLDIGT stort myom (det växte under graviditeten) Men det gick bra, hon fick aldrig mf hon hade oxå då lyckats bli gravid fast det skulle vara "omöjligt" Detta fick hon då veta efteråt- dom vill ju helst inte gå in i livmodern när man är gravid.
    Försök kräva att dom kollar upp dig lite extra- för att du är orolig

Jag har oxå myom och har lurat på om det var därför jag fick mf men dom säger att det är så litet och inte sitter på ett dumt ställe, så....

KRAM! Hoppas dom stöttar dig i den här oron!!

• Pimpinellan

Var fjärde kvinna mellan 30 och 40 har myom och det är ju väldigt många av dem som både blir gravida och föder barn så oftast är det inga problem.Min gynläkare hade aldrig träffat en kvinna där myom enbart hade utgjort hinder för att bli gravid.Jag har ett rätt stort som jag kanske måste ta bort när jag ska göra ivf,men enligt kliniken var det inte säkert eftersom mitt sitter så bra till. M.f p.g.a myom har jag aldrig läst eller hört talas om.
    De ska dock hålla lite extra koll på dig och då självklart med fler ul också för det växer nästan garanterat och även om det inte direkt är farligt så kanske du måste göra k.s beroende på var mer exakt det sitter.Stå på dig,men var ändå lugn för jag tror säkert det kommer gå bra.

• Arrax

Vad skönt att höra.
    Jag har Googlat runt lite och jag hittar inte många fall utav MF pga Myom så det känns skönt.
    Men jag är lite sur på min BM för att hon sa så och gjorde mig nervös. Jag tänker ta upp det på nästa tid hos henne.

Tack för svaren. Jag tar gärna emot flera svar.

(¯`°?.¸ ♥ BF 14 Maj ♥ ¸.?°´¯)
  • chingching

Hejsan.
    Vill bara trösta lite. Jag hade tre stora myom som växte ganska mycket under min graviditet. (blev äntligen gravid efter flera IVF+ ett anatal FET) Det gick jättebra. Lilla godingen är snart 5 månader. Det är som Pimpinellan skrev ganska vanligt med myom när man är i 30-40 årsåldern. Graviditeten gör att myomen växer efetrsom livmnodern växer(+ hormonell påverkan från grav) Efter grav. kan de krympa lite. Vår Dr sade till oss att inte vänta för länge om vi vill ha fler barn just pga att myomen kan växa till sig igen efter grav. om man väntar för länge...
    Lycka till!!!

• chingching

Usch vad mycket stavfel det blev..hoppas du har överseende med det. Lycka till igen då!!

Svar på tråden Myom i livmodern i v 18