• MonicaH

Försvinner all näring i grönsaker när man kokar dem?

När grönsaker har varit frysta eller när man tillagar dem, försvinner all näring?? Eller hur lagar man nyttigt??

• Svar på tråden Försvinner all näring i grönsaker när man kokar dem?
  • Ellapropella

Koka grönsakerna i så mycket vatten att det täcker grönsakerna. Har man för mycket vatten försvinner det näring med vattnet. Koka med lock på också.

• SofiaD

Nej det försvinner bara om man överkokar dem, har jag fått för mig i alla fall.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Darius

Grönsaker är alltid nyttigt - oavsett hur länge de kokats. Om du gör ex köttgryta med rotfrukter så är det naturligtvis en bra rätt.

Sen beror det på vad du menar med näring. Framförallt vitaminer har en tendens att koka bort / sönder.

• mmian

Lägg i grönsakerna efter att vattnet börjat koka så sparar du maximalt med vitaminer och mineraler i maten!

• tinaj

Bästa sättet att koka grönsaker: Ångkokning. Näst bästa: koka i så lite vatten som bara möjligt (man behöver alls inte ha vatten så de täcks). Näringsämnen kokar ut i vattnet. Om man använder kokvattnet t ex till att späda sås med så får man ju tillbaka en del. Tillagning i mikro är också ett av de bästa sätten. Bevarar vitaminer och mineraler men det är delade åsikter om hur enzymer överlever mikrotillagning.

• Challe

Kan man inte kyla ner vattnet som blir över efter kokningen och göra en fin proteindrink på det?

• Madmoiselle

Nej, det gör det inte. Vissa grönsaker (tex morötter) tillgodoser vi oss mer vitaminer i om de är kokade och frysta grönsaker innehåller ofta mer vitaminer än färska.

• Madmoiselle
    Challe skrev 2014-08-15 01:42:37 följande:

Kan man inte kyla ner vattnet som blir över efter kokningen och göra en fin proteindrink på det?

Nej, de vitaminer som försvinner bryts söder och finns inte kvar i vattnet.
Svar på tråden Försvinner all näring i grönsaker när man kokar dem?