• bara lilla jag

skåla i champagne på nyår?

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta för råd.. jag har en liten kille på en månad...jag hel ammar honom och han får ingen ersättning.. och jag undrar lite med det här att skåla i champagne på nyår och dricka max ett glas vid 12 slaget... hur ställer ni er till det? jag och min sambo har varit förlovade i 1 år på nyårsaftonen och det skulle vara jättekul att skåla lite och göra det lite speciellt... men sammtidigt känner jag mig så skyldig om jag skulle dricka när jag ammar.. men ja jag undrar helt enkelt om man mot förmodan skulle göra det... hur lång tid tar det innan man kan amma igen, eller kan det vara en bra ide att pumpa ur för säkerhetsskull? vissa säger att ett glas spelar ingen roll att man kan amma som vanligt.. men jag vet inte riktigt... vad tycker ni? vad har ni för erfareheter? skulle ni skåla i champagne eller är ni totalt anti emot alkohol under amning?

• Svar på tråden skåla i champagne på nyår?
  • Darius

Alla är emot alkohol under amning - utom i de flesta andra länder där man ser både gravida och ammande kvinnor dricka vin...

Gott nytt år helt enkelt!

• strojes

Den största anledningen till att man inte ska dricka alkohol när man ammar är att man inte ska ta hand om bebisar när man är berusad. Den lilla mängd alkohol man får i blodet efter ett glas skumpa/vin är försumbar och påverkar inte bebisen alls.

• bara lilla jag

ja nej full skulle jag absolut inte kunna vara med honom i närheten.. skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något skulle hända och det berodde på eller att jag var berusad under tiden..

jag trodde att det gick ut i bröstmjölken på en gång och att bebisen fick i sig lika mkt promille som jag... så det var därför jag kände lite att det kanske inte var så bra att skåla i skumpa när man ammade :)

• MamaKajsa

om du är asplakat har ditt blod kanske 1 promille. Dett är även innehållet på din bröstmjölk. 1 promilla är INGENTING att dricka. Filmjölk innehåller mer alkohol än så.
    Detta är alltså om du har blivit riktigt berusad.
    Att dricka 1 glas vin/skumpa ger så lite påverkan på ditt blod att det är fullkomligt ovidkommande för din bebis. så skåla på du.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • strojes

Jag delammar (ger även tillägg) mina tvillingar och kommer att dricka alkohol, tex lite starköl till julmaten och ett glas skumpa på nyår.
    Om man dricker så man har 1 promille i blodet (då är man rejält berusad, gränsen för rattonykterhet går vid 0,2 promille) så är det mycket mindre än vad tex alkoholfri öl har, den ligger på 0,5 (5 promille).

Så njut av ett glas skumpa på nyår utan att ha dåligt samvete. Och du behöver varken pumpa ur och slänga eller vänta med att amma.

• Marlene

Din mjölk får samma promillehalt som ditt blod. Till skillnad från när man är gravid då barnet får samma promille halt som du själv.

Det är alltså stor skillnad att dricka när man är gravid och när man ammar.

• Canberra

Det tar dessutom ca 30 min for alkoholen att ga ut i mjolken sa ett tips ar att forsoka amma precis *innan* du dricker champagne (sag timmen innan) - da hinner det kanske ga nagra timmar efter att du druckit innan det ar dags att amma igen. :)

Men jag sager som de flesta andra: ett glas champagne ar sa lite alkohol att det ar forsumbart i sammanhanget. Det ar varre att dricka under graviditeten an under amningstiden, tex. Men aven dar sade min lakare att ett glas champagne pa nyarsafton var ok.

• Donna69

varför ett måste med champagne???

jag skålar alltid med t ex pommac då jag inte förstår det goda med sånt bubbel...

• hjärtat82

Men andra kan ju tycka det är godare med champagne än pommac...

Donna69 skrev 2007-12-19 05:47:27 följande:
    varför ett måste med champagne???jag skålar alltid med t ex pommac då jag inte förstår det goda med sånt bubbel...
  • norpan10

Sunt förnuft!! Barnet påverkas av mkt runt omkring oss, det räcker att man går ut i stan, fullt med avgaser som dom andas in. Att dricka ett glas vin kan man lugnt göra. Men jag vet hur du känner dig. Pressen på att det är fult och att man skadar sitt barn. Själv har jag tagit 3 glas vin sedan min son föddes, han är nu snart 6 månader. Oftast har han sovit hela nätterna då och det har gått ca 6 timmar innan jag ammat igen! Hoppas ni får ett mysigt nyår

• bara lilla jag

ja champagne och pommac är ju ganska olika smakmässigt... champagne och champagne är olika smakmässigt.. och jag uppskattar smaken med champagne.. jag har alltid varit lite fascinerad av smaker på vin whiskey och champagne osv hur det kan skilja sig.. och att skåla i ett gott champagne tycker jag kan vara gott för den goda smaken skull.. pommac ger mig inte så mkt smakmässigt :D

• annca

Ett glas champagne (eller tom fler) spelar absolut ingen roll för en ammande.

Alkoholhalten i bröstmjölkenkommer att uppgå till promille, dvs ungeför lika mycket som i äpplejuice eller filmjölk.

Noll fara för det ammade barnet så länge du inte själv blir så *berusad* att ditt omdöme påverkas.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden skåla i champagne på nyår?